Може би някъде из социалните мрежи са ви попадали снимки от полети отпреди 50-60 години. На тях силно впечатление прави изобилието от храна, поднасяна на пътниците по онова време. Особено на фона на сегашните мини бисквити и шоколадчета, превърнали се в единственото (безплатно) препитание за пасажерите.
Да си представим, че живеем в 60-те години на миналия век. Ако се качите на полет на American Airlines в икономична класа със сигурност ще ви предложат храна и вино, пише CNN. Ще имате избор между телешко и пилешко. Ще ви предложат също плод и десерт.
Днес подобна храна, макар и в далеч по-малки количества, може да се намери само на презокеански или други дълги полети – например от едното крайбрежие на САЩ до другото. Или в първа класа.
Защо изчезна хубавата храна? Причината не е само в съкращаването на разходи. През изминалите десетилетия са направени сериозни промени в правилата, по които работи авиоиндустрията и те в голяма степен засягат и храненето.
След атентатите в Ню Йорк и Вашингтон от 11 септември 2001 г. бяха наложени изключителни мерки за сигурност. Тогава бе забранено дори използването на някои видове ножове от екипажа. Едновременно с това кухненските помещения бяха намалени, за да се увеличи пространството за пътнически седалки. А заради здравословни причини (например алергии) компанните спряха да предлагат някои храни.
Двойникът на Санторини гони всички туристи, ето защо!
„Някога сервирането на храна беше повод за гордост. Днес трябва да се чудите шефовете на авикомпаниите имат ли изобщо вкусови рецептори“, казва Хенри Хартевелд от консултантската фирма Atmosphere Research Group.
По-сериозната причина за изчезването на качествената храна, разбира се, е съкращаването на разходите. Тази тенденция започва още през 80-те години на миналия век. От тогава е анекдотичният случай с Робърт Крандъл, ръководител на American Airlines по онова време. Той самият се хвали, че е спестил на компанията 40 хил. годишно, като разпоредил да спрат да слагат в салатите за пътници по една маслина.
В същия период авиокомпанните превръщат в свой приоритет цената на билетите и времето за път, а не толкова комфорта на борда. Дотогава някои превозвачи имат специални договори с готвачи от ресторанти, попадащи на топ местата в класацията на Мишлен. Но решават, че е по-евтино и по-добре да взимат храната си от кетъринг компании, естествено, сготвена часове и дни по-рано.
„Хората са склонни да заменят добрата храна за евтин билет. Той ви осигурява мястото в самолета. А за всичко останало се плаща допълнително“, казва Блейз Уоспак, преподавател по маркетинг в авиационния университет Embry-Riddle във Флорида.
Тези малки летища в Европа крият едни от най-уникалните дестинации
Сервирането в самолетите започва преди почти 100 години с развитието на авиотранспорта. В началото стюардесите раздават на пътниците дъвки, защото се смята, че така се намалява напрежението върху слуховия апарат. До края на 70-те години на миналия век в САЩ индустрията е строго регулирана от правителството. Затова компаниите могат да привличат клиенти предимно с добро обслужване – храна, комфортни седалки и т.н.
През 1978 г. обаче отпада изискването всеки пасажер задължително да получава предястие, зеленчуци, салата, десерт и напитка, включени в цената на билета. През 1958 г. например превозвачът Pan Am се рекламира с прясно приготвена храна, която допълва „удоволствието“ от пътуването.
През 60-те и 70-те компаниите усилено промотират комфорта и добрите условия. Ястията с говеждо са сред най-често предлаганите. По онова време имат екипи от готвачи, а обслужването е сред най-големите им приоритети.
В началото на 80-те обаче започва постепенно намаляване на цените на билетите. За да компенсират загубите (и тъй като вече имат такава възможност) превозвачите започват да се отказват от редица храни, предлагани преди това.
Урок по география: Ето коя е най-малката община в България
След атентите от 11 септември освен с новите правила авиокомпаниите се сблъскват и със страха от летене. Споменът за падащите кули на Световния търговски център в Ню Йорк е прекалено ярък и много хора не искат да се качват на самолет. След отлива на клиенти процесът по ликвидиране на храненето на борда е ускорен, за да се пести.
Малка част от превозвачите запазват сервирането на клиенти с по-евтини билети. Continental Airlines предлага храна чак до 2010 г. По всеобщо мнение на експерти и познавачи на бранша ситуацията ще остане такава още дълго време.
Но това важи само за салоните с по-евтини билети. При бизнес класата ситуацията е по-различна. Там „златният век на храната“ все още съществува, както казва Моли Бранд, главен готвач в авиокомпанията North America Airlines.
Клиентите могат да избират сред храни като средиземноморска салата, пилешки гърди, ориз, паста, спанак, сирене, чийзбургери и др. Някои авиокомпании предлагат дори черен хайвер. Но това е само за богатите клиенти. Повечето пътници вече не получават дори получават безплатна дъвка.