Лекари в чужбина пращат ненужно в болница, за да се възползват от застраховката „Помощ при пътуване“ на нашенци на ваканция зад граница, алармираха потърпевши.
Такъв скорошен случай е с Елена И. и семейството й, които отишли на ваканция в Турция за няколко дни. Заради леко стомашно-чревно неразположение цялата фамилия – двамата родители и едно дете, се озовава в лечебно заведение за почти цял ден, където им правят всякакви изследвания и вливания.
„Всичко започна с повръщане и разстройство, но подобни проблеми сме имали и на нашето море, затова не се притеснихме особено. Отидохме при лекаря на хотела, но само да поискаме да ни изпише някакви лекарства, за да се лекуваме в стаята.
Вместо това той директно викна линейка, която ни прати в болница. По-късно разбрахме, че при подобни леки случаи трябва да се свързваме директно първо с асистанс компанията на застрахователя, откъдето да ни насочат какво да правим“, обяснява Елена, цитирана от "Телеграф".
Потвърдени случаи
Застрахователи потвърдиха, че наистина има случаи болници да се възползват от това, че човек има застраховка, за да му правят ненужни изследвания.
Имали сме такива случаи, но те са изолирани и не са чести. Признаваме обаче тези разходи и ги плащаме. Възможно е в конкретния случай и такъв да е бил протоколът на болницата, коментира пред „Телеграф“ Лили Стоянова, директор „Продажби вътрешни пазари“ в „Евроинс“.
За да избегнете излишни изследвания, заради които да изгубите цял ден от почивката, лежейки в лечебно заведение, трябва да се свържете първо с телефона на асистънс компанията, с която работи застрахователят.
Там оказват 24-часова помощ и насочват клиента към подходящо лечебно заведение.
По този начин се избягват допълнителни безсмислени процедури, обяснява Стоянова. Разбира се, при спешни случаи като инфаркт или катастрофа, при които всяка секунда е от значение за спасяването на човешкия живот, първо се звъни на бърза помощ.
След настаняването в болница близките на болния вече трябва да се свържат с асистънс компанията.
По думите на Стоянова застраховката „Помощ при пътуване“, с която се покриват разходи за лечение при остро заболяване и инцидент в чужбина, става все по-търсена, особено след отприщване на пътуванията след COVID. При използване на самолет полицата покрива и такива рискове като загуба и кражба на багаж, отмяна на полет и т.н.
Цените скачат
Цените на застраховката също са нагоре заради поскъпването на здравните стоки и услуги в последните години. Въпреки това е добре хората да не си спестяват сключването й, дори ако пътуват в рамките на ЕС, където имат същите здравноосигурителна права като у нас.
Първо, по линия на европейската здравна карта не знаете какво се покрива от здравната каса в съответната страна, може транспортирането с линейка например да не е включено. И второ, със застраховка получавате 24-часова помощ от асистънс компания, обяснява Стоянова.
Премията по застраховката излиза приблизително по 1 евро на ден за едно сравнително ниско покритие от 5000 евро. Полица за 10-дневно пътуване в Европа с лимит до 10 000 евро излиза 7 евро, а за едноседмично пътуване – 5 евро.
Извън ЕС
"Цените за ЕС и Турция са най-ниски. Ако пътувате за Сърбия, която е извън Евросъюза, трябва да дадете с около 10% повече точно защото там не действа европейската здравна карта.
Най-скъпо е в САЩ и Канада, където премията е с 50% отгоре върху стандартната цена. „Там здравната система няма нищо общо с това, което познаваме у нас. Няма някакви ограничения на цените на медицинските стоки и услуги.
Там, както решат частните болници, толкова пари могат да ви вземат. Когато имате нужда от помощ и влезете в здравно заведение, ви правят абсолютно всички възможни изследвания по причина, че в един момент здравното заведение може да бъде съдено за немарливост и някакъв пропуск, което е много характерно там.
За сравнение, ако в ЕС един спешен случай като инфаркт е около 30-35хиляди евро, в Щатите започва от 75 000 долара. Цените са двойни. Здравните услуги там са изключително скъпи“, обяснява Стоянова.
Премията зависи също и от възрастта на застрахования. Обикновено застрахователите слагат праг 75-годишна възраст, над която цената на полицата скача двойно. Причината е, че при по-възрастните хора има по-голям здравен риск. Освен това те често имат придружаващи заболявания, което оскъпява лечението.
Най-често ни тръшкат стомашни вируси и грип
Най-честите заболявания, които застрахователите покриват при пътуване на българите в чужбина, са стомашните вируси, грипоподобни състояния, навяхвания и счупвания.
Разходите се покриват директно от лечебното заведение, а застрахованият не плаща нищо. Някои компании имат и специално COVID покритие, което обаче оскъпява премията.
Други застрахователи третират короновируса като останалите акутни заболявания и не искат допълнително пари за неговото покритие.