Планинската железопътна линия Пилатусбан се счита за най-стръмната железопътна линия в света с максимален наклон от 48% и среден наклон от 35%. Целият маршрут от град Алпнаххщад до върха на връх Пилатус отнема половин час с влак, който прави няколко спирки по пътя. Най-опасният участък от железницата е в края, когато влакът влиза в тунелите.
През Средновековието на жителите на Люцерн било строго забранено да изкачват планината Пилатус. Според някои легенди тя се е смятала за място, където живеят духове, гноми и дракони. Според други духът на петия прокурист на Юдея, Понтий Пилат, почивал там. Въпреки това, много експерти смятат, че името на планината идва от думата pilleatus, което означава „във филцова шапка“. В преносен смисъл понятието mons pileatus означава „планина, покрита с шапка от облаци“. Други виждат корените на името в латинското съществително име pila, което означава „колона“.
4 невероятни места на Земята, на които кракът ви никога няма да стъпи - забранени са за обществото
Както и да е, в края на 19 век, индустриалецът от Цюрих Едуард Лаучер е имал „лудата“ идея да построи железопътна линия до върха, като го направи достъпен за масовия туризъм.
Той разработил система, която се основавала на специален тип железопътна линия, между релсите на която допълнително се полага зъбата рейка (релса). Съответно подвижният състав на такива железници трябвало да бъде оборудван с допълнително зъбно колело.
Тази система осигурява максимална стабилност и ви позволява да преодолявате много стръмни склонове. В този случай най-големият железопътен наклон в света, достигащ 48%. Тоест, всеки сто метра от пътеката означава изкачване на 48 m.
Тази система осигурява максимална стабилност и позволява да се преодоляват много стръмни склонове. В този случай най-големият железопътен наклон в света, достигащ 48%. Тоест, всеки сто метра от пътеката означава изкачване на 48 m.
Въпреки доста високата цена на билетите за онези времена - 10 франка (седмичната заплата за работник), имало много желаещи да се изкачат на планината с влака. През първите шест месеца били регистрирани 37 хиляди пътници, четири пъти повече от очакваното.
Голяма част от железопътната инфраструктура днес остава същата като преди 125 години. Понастоящем използваният подвижен състав може да бъде класифициран като "олдтаймер", защото тези вагони са построени още през 1937 г., когато линията е била електрифицирана.
Как се свалят унгарки – не правете тези грешки!
По маршрута Пилатусбан се движат 10 вагона с капацитет от 40 души всеки. Максималният капацитет е 340 души на час. Средната скорост на пътуване е 9-12 км / ч. Максималният наклон е 48%. Вертикален спад - 1635 m.
Днес в света има повече от 150 зъбни железници. Има около 60 линии в експлоатация постоянно (през зимата и лятото). Половината от всички съществуващи зъбни железници са в Швейцария. Австрия, Германия, Унгария, както и Бразилия, Венецуела и Чили могат да се похвалят с такива съоръжения.