Музей на Родопската теснолинейка да бъде създаден в Банско, а жп гарата в курорта да се превърне в модерен транспортен център. Идеята е част от плана за възстановяване и развитие на теснолинейката и популяризирането ѝ като туристическа атракция и национална забележителност.
Модерен транспортен и комуникационен център ще бъде изграден в Банско, съобщават от Общината, като районът на жп гарата е най-удачен, тъй като освен железопътния транспорт с теснолинейката, на едно място ще бъдат организирани спирките за междуградските автобуси, общинските автобусни превози, маршрутните коли към хижа "Вихрен" и стоянка за такси.
"Дейли Мейл": Банско и Боровец са номер едно тази зима
Така пътуващите и туристите ще имат достъп до всички видове транспорт на едно място и ще получават пълна информация за трафика, а чакалнята на гарата ще бъде използвана от всички пътници, независимо какъв транспорт използват.
Идеята е била обсъдена на среща с представители на БДЖ "Пътнически превози" и Национална компания "Железопътна инфраструктура".
Проектът на Община Банско кореспондира и с възможността депото на гарата да се превърне в музей на теснолинейката, като в него да бъдат експонирани част от парните машини, които в момента се намират в депо "Септември".
Облагородяването на водната кула, обръщателният механизъм, крановете за вода и експонирането на вагони от различните поколения могат да превърнат гара Банско в притегателна туристическа атракция.
Родопската теснолинейка да се развие като туристическа атракция с международна известност и да стане част от националната ни туристическа реклама. Такава е амбицията на едноименното сдружение, държавните институции и общините, които са разработили план за действие в следващите няколко години.
Преди повече от десет години Кристиан и негови съмишленици започват битката за спасяване на уникалната за тази част на Европа теснолинейка, за която имаше риск да остане в историята. Днес хората, пътуващи с мотрисата, са в пъти повече. Утвърдени бяха няколко знакови събития, които привличат все повече участници - отбелязването на националния празник във влака, посрещане на Дядо Коледа и атрактивния фолклрен фестивал, който се провежда през август на най-високата гара - Аврамови колиби.
Връщането към живот на живописното 127 километрово трасе, минаващо през три планини, е заслуга и на БДЖ - "Пътнически превози", които подобриха условията за пътуващите, допълва Кристиан Ваклинов, създател на сдружението "Родопска теснолинейка":
"Уникалността на Родопската теснолинейка е и в това, че тя съчетава социалната функция на този вид транспорт във високопланинските райони и все по-нарастващия интерес на туристите. Заради местните фермери, които използват влакчето, за да предлагат биопроизводството си на пазарите в по-туристическите места, сутрин рано се носи аромата на мляко, масло, горски плодове и гъби".
Голяма промяна в хотелите в Банско - да не останете изненадани!
Как да продължи това развитие на теснолинейката, така че тя наистина да бъде поставена на туристическата карта на Европа и да бъде икономически рентабилна, коментира Ваклинов, който потвърди, че общините и бизнесът вече са заявили готовност да бъдат част от този план.