Хаос по летищата, българи се лутат, на ден връщат пари за три полета

Юристи са категорични, че авиокомпаниите почти никога не изплащат обезщетения автоматично, а винаги се налага да се подаде жалба

https://pochivka.blitz.bg/narachnik/xaos-po-letishhata-blgari-se-lutat-na-den-vrshhat-pari-za-tri-poleta Pochivka.blitz.bg
Хаос по летищата, българи се лутат, на ден връщат пари за три полета

Източник: Снимка: Shutterstock

Закъсненията на полети и блокирани пътници по летищата са масови за поредно лято, а адвокатските кантори са затрупани от жалби срещу авиокомпании, съобщава. „Телеграф“.

Въпреки очакванията, че лято 2023 ще бъде много по-спокойно от миналото, в момента хаосът по летищата продължава. Причината е, че въпреки високите цени търсенето на билети остава високо, а авиокомпаниите не могат да се справят с наплива. Така един технически проблем или отменен полет заради лошо време може да доведе до каскадни закъснения през целия ден.

Важно: Това са летищата, загубили най-много багаж на пътниците през 2022г.

Наплив

Досега през 2023 г. жалбите за закъснели и отменени полети в Европейския потребителски център в София са с 45% повече от тези за същия период на 2019 г., която се взема за референция в авиационния сектор, който се срина през 2020 и 2021 г. заради пандемията. „От  началото на юли се забелязва сериозно покачване на броя закъснели полети“, потвърдиха и от една от големите кантори за пътнически права ClaimHelp.

Същевременно проверка на „Телеграф“ показа, че на летище София поне по три полета на ден закъсняват с над 3 часа – границата, от която нататък пътниците имат право да получат финансово обезщетение за закъснение. Съгласно европейски регламент за закъснение с над 3 ч. всеки пътник има право на обезщетение от 500 лв. за полети до 1500 км разстояние, 800 лв. до 3500 км и 1200 лв. за полети над 3500 км.

Причини

„Проблемът основно е при нискотарифните авиокомпании, колкото и условно вече да е това понятие. Техният пазарен модел се базира на това всеки самолет да извършва максимален брой полети дневно, като изкарва минимално време на летище. Това са 10 дълги полета или до 16 по-кратки полета дневно. Всеки се сеща какво се случва, когато по една или друга причина има закъснение при един от тези полети – това закъснение се генерира към всички останали полети за деня с този самолет“, коментира за „Телеграф“ специалистът в областта адв. Виталий Чаушев.

Той добавя, че в случай на техническа повреда при толкова натоварен график се стига до закъснения с повече от 24 часа. Такива изживявания от началото на пиковия летен сезон са масови.

Случаи

Пътници, чийто полет от Копенхаген за София е бил отменен, като преди това обаче часове наред те били в неяснота какво точно се случва, разказаха какво са преживели. Накрая от авиокомпанията са им предложили място на следващ полет, който обаче е след 48 часа, или връщане на парите. Семейството хванало влак, за да стигне до Хамбург, откъдето взело полет за София със същата авиокомпания, като в крайна сметка пристигнало с повече от ден закъснение.

Подобна история преживели и 180 пътници от Лондон за София, които в последния момент разбрали, че самолетът има технически проблем.

След 10 ч. висене на летището изнервените пасажери разбрали, че в крайна сметка полет няма да има. Част от тях били настанени в хотел, но свободните стаи не били достатъчно за всички. В крайна сметка самолет се намерил, а пътниците се прибрали в България с 27 часа крайно закъснение. Драма имало и семейство с отменен полет от Неапол, което се наложило да пътува с влак до Рим, за да хване полет за София.

Права

Юристи са категорични, че авиокомпаниите почти никога не изплащат обезщетения автоматично, а винаги се налага да се подаде жалба. В повечето случаи от авиооператора започват да се оправдават, че закъснението е било по независещи от тях причини, което ги извинява според еврорегламента. „Много лесно е обаче да се провери защо даден полет е закъснял.

В много случаи наистина първичното закъснение не зависи от компанията – примерно имало е лошо време. За всеки следващ закъснял полет с този самолет обаче вината е на авиокомпанията – тя просто не е осигурила друг свободен самолет“, обяснява адв. Чаушев.

Той дава пример с полет от Айндховен за София, който закъснял с 6 часа. Причината била в закъснение на самолета от София за Айндховен. Той пък закъснял, защото предишната вечер заради лошо време не могъл да кацне в София, а кацнал в Бургас. В случая авиокомпанията не е виновна само за първото закъснение, но носи отговорност за всички последващи.

Над 1600 евро взе пасажер за изгубен багаж

В Европейския потребителски център в София отчитат увеличение на жалбите, свързани със закъснели или отменени полети. „Нещо любопитно е, че получаваме все повече жалби от семейства, двойки или група от хора. По този начин чрез една жалба успяваме да помогнем на няколко човека“, казаха от ЕПЦ-София. Наскоро оттам помогнали на тричленно семейство, чийто полет от България до Франция е отменен минути преди самолетът да излети.

Най-удобните, най-чистите, най-добрите - обявиха топ летищата на планетата

Семейството не успява да получи компенсация за отменения полет със собствени усилия и се обръща към центъра. След намесата на центъра семейството получило обезщетение в размер на 1200 евро. При друг случай багаж на пътничка бил загубен от авиопревозвача при полет от София до Тенерифе. Няколко месеца от авиокомпанията не й помогнали, а накрая с помощта на ЕПЦ-София и техните колеги в Австрия пасажерката получила компенсация в максимален размер от 1616 евро.

Харесайте pochivka.blitz.bg и във Фейсбук, където ще намерите още много полезни и интересни четива за всеки!

Горещи

Коментирай