Следващият път, когато имате късмета да летите със самолет и да седите до прозореца, погледнете към него. Ще забележите, че всички прозорци са със заоблена форма.
Макар това да изглежда добре естетически, причината за избора на тази форма е много тъжна. Тя се крие в две жестоки трагедии.
На 10 януари 1954 г. полет 781 излита от пистата на летище „Чампино“ в Рим за Лондон с 35 души на борда. 15 минути след излитането машината на “de Havilland Comet” се разпада в небето и се разбива в Средиземно море. Всички на борда загиват.
Пилоти обясниха защо мразят да им пляскате по време на кацане
Втората катастрофа се случва няколко месеца по-късно и убива 21 души на полет 201 на Южноафриканските авиолинии. Самолетът от Лондон до Йоханесбург се разбива в морето, по намерените тела са открити наранявания по главата и белите дробове, подобни на тези при пътниците от полет 781, съобщава „Сън“.
По това време прозорците били квадратни и това имало огромно значение за износването на металните части, което причинило катастрофите. В резултат се получила експлозивна декомпресия и машините се разпаднали във въздуха.
Острите ъгли на прозорците подлагали метала около тах на допълнително налягане при голяма височина – 2-3 пъти повече, отколкото в останалите части на самолета.
Налягането е концентрирано в четирите ъгъла на всеки прозорец и причинява изосване на метала.
Трикове: Как да купим евтини самолетни билети и да спестим до 70%
„Заоблените ъгли се проектирани да разпределят налягането поравно, намалявайки вероятността от образуване на процепи около прозореца при промяна на въздушното налягане“, обяснява специалистът Уилис Орландо.
След края на разследването “de Havilland” прави много промени в дизайна на самолетите и въвежда заоблените прозорци.