Ако сте готови да се откажете от комфортния живот с горещ душ и топла храна, в пътешествието по Транссибирската магистрала ще бъдете възнаградени с впечатления за цял живот.
Транссибирската магистрала - това е железопътно трасе с дължина 9289 километра, което свързва Москва с Владивосток.
То пресича осем часови пояса, докато измине целия път от руската столица до източния град, а да се направи това без почивка са необходими поне осем пълни дни. До ден днешен това е най-дългата железопътна магистрала в света.
Навремето Транссибирът бе провъзгласен за "най-прекрасната корона на руската империя"; още тогава този маршрут е бил познат по цял свят и е привличал множество пътешественици. И днес много хора искат по същия начин да извършат това пътуване. Това може донякъде да се дължи на носталгия по славното минало, донякъде заради желанието да видят със собствените си очи чудото на инженерната мисъл, потресаващия символ на победата на човека над суровата природа.
Ясно е обаче едно - транссибирската железница по един уникален начин обединява романтичната представа за пътешествие с пейзажи, които не могат да се видят никъде другаде и представлява неповторимо изживяване, което за всекиго ще се превърне в едно от най-големите приключения в живота.
По принцип Транссибирът е бил построен по изцяло практични причини - като инструмент за пренасяне на стоки през територията на Русия - но на практика се превърна в нещо по-голямо, отколкото просто път, по който се движи локомотив. Краят на суровите зими - Сибир, често се асоциира с невероятна красота.
Транссибирската магистрала позволява на жителите на малките градчета край железницата да се присъединят към живота на останалата част от Русия. Тя е символ на надежда, а също така и на колективната идентичност.
Съществуват още две железопътни линии, разклоняващи се от Транссибирската - Трансманджурската магистрала (Китайската източна железница) и Трансмонголската. Ако Транссибирът минава изключително през територията на Русия, то Трансманджурската линия отвежда към китайски градове - такива като Харбин и Чаччун, а Трансмонголската минава през монголските крайгранични градчета и след това стига до монголската столица Улан Батор.
Ако повече ви привлича постоянно сменящата се през прозореца картина - от заснежените върхове до безкрайните равнини - то можете да се отправите по Трансмонголския маршрут, който започва от Москва, минава през Улан Батор и след това ви отвежда в Пекин. Ландшафтът по пътя от Русия в Монголия, а след това и в Китай, се сменя непрекъснато, така че пътуването се превръща в истински спектакъл.
Кога да пътуваме и как да планираме маршрута:
Да планираш пътешествие по Транссибирската магистрала - вече само по себе си е приключение, трябва само да си подготвен. Един от ресурсите, който може да бъде много полезен - това е сайтът Seat 61, където е публикувана подробна информация и съвети как най-изгодно да купувате билети и да планирате маршрута.
От изток на запад или от запад на изток?
Изборът на посоката на пътуване зависи основно дали смятате да го приключите в Москва или в Пекин.
При пътешествието на изток има една романтична тръпка, но ако започнете своето железопътно пътешествие от Европа, то можете да се качите на влака от някой от европейските градове - а в Москва просто да се прехвърлите на този, който е по Транссибир. А по пътя със сигурност ще се запознаете и с други пътешественици, които, разрешавайки същата дилема, са стигнали до същите изводи както и вие.
Спирки по пътя
Стигат ви две седмици за това пътешествие, ако смятате да направите една-единствена почивка по пътя, плюс това да прекарате известно време в Москва и в Пекин. Съветваме ви да се спрете по средата на пътя - в Иркутск.
Оттук е удобно да отскочите до езерото Байкал, най-големият водоем с прясна вода в света. И, след като веднъж сте тук, непременно попробвайте местната риба омул, която се продава по тукашните пазари - току що извадена от езерото.
Пътешествениците едва ли ще съжалят, ако останат в Улан Батор - така ще могат да опитат вкуса на номадския живот. Непосредствено от монголската столица, можете да отидете в покрайнините на града, за да пренощувате в традиционна монголска юрта. Вземете си топли дрехи - нощите там стават много студени.
Друга любопитна спирка по време на вашето пътешествие е Улан Уде, столица на автономната републрика Бурятия, на 100 километра на югоизток от Байкал. Най-голямата знаменитост на този град е бронзовият монумент, изобразяващ главата на Владимир Илич Ленин. Смята се, че това е най-големият паметник от този тип в целия свят.
Като цяло архитектурата в Улан Уде е интересна - благодарение на смесицата от руско и монголско културно влияние.
Кога е най-добре да се пътува
Зависи от това какви пейзажи и ландшафти ви привличат, но като цяло за най-популярни се считат месеците между май и август. През прозореза на влака може да се разглеждат и полегатите склонове на Монголия, и сибирската тайга. Ако са ви присърце зимните гледки, то пътувайте между ноември и февруари.
Билети
Да резервирате билети може да се окаже не толкова лесно. Такова нещо като отделен Транссибирски експрес не съществува - има множество влакове, извършващи както вътрешни, така и международни рейсове - и пресичащи границите с Монголия и Китай.
Ако планирате да правите много спирки по пътя, може да се окаже по-евтино да купувате билети за по-бавните вътрешноруски влакове за избрания маршрут. А ако смятате да прекарате няколко дни във влака, то най-добре е да пътувате с "Русия", директен влак от Москва за Владивосток - това е удобен и бърз влак, който спира само на най-големите населени места.
Билетите ще се окажат по-евтини, ако ги купите от официалния сайт на Руската железопътна компания. Продажбата започва 90 дни преди деня на пътуване. Ако имате време и нерви да се занимавате и имате намерение да извършвате много спирки по пътя, то някоя интернет туристическа агенция може и да ви помогне да купите нужните билети. Но имайте предвид, че тогава ще имате надценка от 15-20 процента от базовата цена.
Бюджет
Ако планирате пътешествие със съвсем свит бюджет, то можете да успеете да го направите за 30 000 рубли (малко под 400 евро) - това е ако не ползвате запазено място и не отскачате до вагон-ресторанта. Такъв вариант предполага, че трябва да се запасите с храна за пътя. За топлата вода не се притеснявайте - има я безплатно и в изобилие директно във вагона.
Ако предпочитате пътуване, през което да се наслаждавате на уединение и известен комфорт, ще трябва да вложите повече. При такъв бюджет ще можете да ходите в ресторанта, където един обяд излиза около 1500 рубли ( 20 евро).
Безопасност
Като цяло пътешествието по Трассибира е достатъчно безопасно. Въпреки това туроператорите съветват ако е възможно да пътувате поне двама души и да вземате купе с врата, която може да се заключва отвърте. Пътниците често разпиват с алкохолни напитки по време на пътя, но ако в някой момент почувствате, че това ви напряга, без колебание отидете при шафнера, който, ако е възможно, ще ви премести в друго купе, ако има свободно.
Ако пътувате оборудван с всякакви умни джаджи, просто имайте предвид: винаги дръжте ценните си неща близо до тялото, особено по време на сън.
През различните отрязъци от пътешествието ви, вагон-ресторантът може да изглежда по различен начин. Например, когато влакът минава през Китай, там ще се предлага предимно китайска храна - варен ориз, зеле, целина и пиле. Някои "фирмени" влакове - такива като "Русия" - предлагат билети с или без "обслужване". "С обслужване" означава, че поне едно блюдо на ден е включено в цената и можете да го изядете във вагон ресторанта, или да ви го донесат в купето. За всичко останало ще хви се налага да плащате отделно - или да си носите собствена храна.
В бара се продава също така бира и руска водка, но цените "хапят", така че и за това можете да се подсигурите преди да потеглите.
Едно е сигурно – каквото и пътуване да планирате, ще го помните цял живот.