Бизнесът на най-богатите хора в света процъфтява, а с него и туристическата индустрия на Швейцария. През 2024 година швейцарските хотели отбелязват рекорден брой нощувки – 42,8 милиона, което е най-високото ниво за последните 50 години.
Основен двигател на този растеж са луксозните туристи, особено от САЩ, които посещават страната в безпрецедентни мащаби.
Швейцария засилва позицията си като водеща дестинация за високия клас туристи, съчетавайки своите живописни пейзажи и традиционно елитен имидж. Страната отдавна се свързва с ексклузивност – от петзвездните хотели и ресторантите с „Мишлен“, до частните ски хижи и дискретните банкови услуги.
След пандемията тенденцията към персонализирани и ултралуксозни преживявания става все по-изразена.
Хотели в алпийските курорти като Сейнт Мориц и Гщаад повишават стандартите на услугите си, предлагайки удобства, наподобяващи тези от сериала „Белият лотос“ – лични скиорски камериери, които подгряват обувките на гостите, хеликоптерни обиколки и дори мотори Harley-Davidson на разположение на клиентите.
Петзвездните хотели вече включват в стандартното си обслужване готвачи на живо и консиерж услуги, които осигуряват ексклузивни преживявания. Някои, като The Chedi, предлагат колекции от редки пури, достигащи цена до 8600 евро.
Според данни на Световния икономически форум през 2024 г. богатството на световните милиардери е нараснало с 1,94 трилиона евро, което допълнително засилва интереса към луксозния туризъм.
Тази стратегия носи осезаеми ползи за Швейцария – броят на чуждестранните нощувки нараства с 5,1% до 22 милиона, като една четвърт от тях са от американски туристи. В същото време посещенията от Китай и Индия също бележат двуцифрен ръст, което сигнализира за увеличаващото се търсене на дългосрочни и луксозни пътувания.
Макар и да представляват малка част от общия туристопоток, заможните гости имат огромно икономическо влияние. Петзвездните хотели формират само 8% от всички нощувки, но приходите от тях съставляват 25-30% от общите туристически приходи на Швейцария.
Маркус Бергер от Switzerland Tourism коментира пред BBC:
„Цифрите говорят сами за себе си. Голямото икономическо значение оправдава ангажимента към луксозните гости.“ Въпреки това, критици изразяват опасения, че стремежът към ултралуксозен туризъм може да направи Швейцария недостъпна за местните туристи. Подобни случаи се наблюдават и в други дестинации, като Рим, където краткосрочните наеми изместват местните жители извън града.
Швейцария не е единствената страна, която се стреми да привлече богати туристи. Дестинации като Тенерифе също се позиционират като ексклузивни места за почивка, насочвайки се специално към американските пътешественици. Курорти от Малдивите, Австрия и Гърция предлагат индивидуални маршрути и уелнес комплекси, за да задоволят нарастващото търсене на персонализиран лукс.
Въпреки глобалната конкуренция, Швейцария се стреми да се открои със своето съчетание на класическо величие и модерен разкош. Докато дестинации като Дубай и Малдивите предлагат блясък и разточителство, Швейцария залага на изтънчен лукс, свързан с културното наследство, природните приключения и ненадминатото обслужване. Тази формула вероятно ще продължи да привлича най-богатите туристи в света и ще затвърди Швейцария като лидер в луксозния туризъм.