Това е най-голямата пирамида на планетата и е на 12 хил. километра от Египет

Това е най-голямата пирамида на планетата и е на 12 хил. километра от Египет

Някои твърдят, че това е най-големият паметник изобщо

След като конкистадорът Ернан Кортез и неговите хора минали през Чолула, Мексико, през 1519 г., той го описва като може би „най-красивия град извън Испания“. Но въпреки това той не успял да види неговата най-голяма забележителност.

Или по-скоро не успял да я разпознае.

В центъра на града се издига масивен хълм над равнината. Въпреки местното му название Тлачиуалтепетл („планина, създадена от човека“), Кортез явно смятал, че това е дело на природата. И докато той и хората му изклали хиляди коренни жители и изравнили със земята церемониалните им сгради, те пропуснали една – Голямата пирамида на Чолула, скрита в хълма, съобщава discovermagazine.com.

Лесно е да се види защо испанците са я изпуснали. Построена с кирпичени тухли, структурата е затрупана и започнала да прилича повече на гигантска могила от пръст. Но тези скромни материали крият нейния мащаб. С широчина около 400 метра и височина 65 метра, това е най-голямата по обем пирамида в света.

Тя е по-голяма от известната Пирамида на Слънцето в Теотихуакан в Мексико и дори от Голямата пирамида в Гиза в Египет. Някои твърдят, че това е най-големият паметник изобщо, а е възможно и да е най-старата непрекъснато използвана конструкция в Северна и Южна Америка.

За постройка с толкова много суперлативи, твърде малко хора знаят за нея. Тя обхваща период от 2500 години мезоамериканска история, хроника е на различните цивилизации, които са променяли вида и символичното ѝ значение с годините чак до наши дни.

„В своите часове аз я описвам като най-важната пирамида, за която никога не сте чували“, казва археологът Джефри МакКафърти, преподавал в Университета в Калгари.

Много неща за пирамидата, включително това кой е започнал да я строи и защо, остават неясни. Въпреки че е проучвана от археолози близо век, „религиозният център на Чолула остава една от най-големите загадки на древна Мезоамерика“, смята археологът.

Първите разкопки започнали в края на 19-и век, когато германският изследовател Александър фон Хумболт проучвал мястото. Той нарекъл централното място в Чолула „най-големият, най-известният и най-почитаният от всички пирамидални паметници“ в Мексико.

По-сериозните проучвания започнали през 30-те години на 20-и век, когато археолозите за пръв път прокопали тунели в недрата на пирамидата. За тяхна изненада те открили не след дълго, че се движат не в една постройка, а в поредица от пирамиди, всяка от които имала на външната си страна олтари, платформи и стълбища, оформяли някога екстериора.

Открити били четири различни етапа на строителство, следващи един след друг като матрьошки. Тези слоеве разкриват една много по-богата история, започваща от 3-и век пр. Хр. до 9-и век сл. Хр. Най-ранният етап показва връзка с Теотихуакан, която се намира на 97 км на север.

Следващият слой, обаче, показва съвсем различен стил със стълбищата от четирите страни, „почти като отхвърляне на Теотихуакан“, по думите на МакКафърти. В третата фаза строителите отново приели дизайна на своите съседи, които по това време били в упадък, вероятно за да си присвоят тяхната свещена символика и да се обявят за новия церемониален център на региона.

Които и да са били тези древни архитекти, те са запомнени в легендите единствено като раса от гиганти, наречени куинамецин. Първото сигурно нещо около историята на пирамидата в Чолула са Олмека-Шикаланка (да не се бърка с много по-старата цивилизация олмека), които най-вероятно завладели куинамецин около 800 г. сл. Хр.

Първоначалното предназначение на пирамидата не е известно, но МакКафърти вярва, че създателите ѝ планирали тя да бъде „аксис мунди“ – космическа връзка между подземния свят, земята и небето.

Тя се намира върху извор и може би е олицетворявала мезоамериканската идея за „алтепети“ (буквално „вода-планина“) или метафора за „кралство“. Стенописите във вътрешността изобразяват неща като змии, ягуари, черепи и празненства, но без исторически документи е трудно да се разбере повече за тяхното значение.

В по-късните години пирамидата е служела като гробище и светилище на бога на дъжда Чиконаукуиахуитл, макар че някои учени имат други теории.

През 1200 г. сл. Хр. пристигнал друг народ. Толтека-Чичимека изместили религиозния център на града към нова пирамида, която посветили на Кецалкоатл – име на божество във вид на змия с пера и на митичен герой. Когато Кортез се появил, Чолула основно била място за почит на култа на към Кецалкоатл, а голямата пирамида била изоставена.

Но след това най-неочаквано испанците започнали нова глава в историята на пирамидата. На върха ѝ те построили католическа църква. 500 години по-късно „Ла Иглесия де Нуестра Сеньора де лос Ремедиос“ все още си стои там, продължавайки наследство, което е на две и половина хилядолетия.

„Това е единственото ни известно място в Мезоамерика, където има построянна дейност на едно такова място и където тя продължава. Дори до степен, че се счита за едно от най-свещените места в католическата вяра“, посочва Джон Пол от Калифорнийския университет.

Всъщност археологът МакКафърти смята, че няма голяма разлика между използването на пирамидата от предколумбовите народи и съвременното ѝ предназначение. Дева Мария Изцерителка, на която е посветена църквата, има общи черти с няколко мезоамерикански богини. „Това е приемственост, еволюция към нов вариант“, казва археологът.

Може би след няколко века към църквата ще се добави нов пласт, който ще запази още един момент от богатата история на голямата пирамида.

Коментирай