Експерт алармира: Чака ни ужасна турбуленцията в самолетите, ето защо!

Експерт алармира: Чака ни ужасна турбуленцията в самолетите, ето защо!

При произшествия без фатален изход турбуленцията е водещата причина за наранявания на стюардеси и пътници, според Федералната авиационна администрация

Повечето от нас са преживявали турбуленция по време на пътуване. Това се случва, когато вашият самолет лети през сблъскващи се въздушни тела, движещи се с много различни скорости.

Силната турбуленция може да изнерви дори и най-опитния летец и пет минути да изглеждат като цяла вечност. Обикновено това не води до нищо повече от неравномерно каране, но в най-лошите случаи може да причини щети и наранявания.

При произшествия без фатален изход турбуленцията е водещата причина за наранявания на стюардеси и пътници, според Федералната авиационна администрация, и това е един от най-често срещаните видове авиокатастрофи днес, според Националния съвет за безопасност на транспорта на САЩ 

„Има скала за измерване колко силна е турбуленцията“, казва Пол Уилямс, професор по атмосферни науки в университета в Рединг във Великобритания.

Има лека турбуленция, която малко натоварва предпазния ви колан, но сервирането на храна може да продължи и вероятно можете да се разхождате из кабината, може би с известна трудност.

Мистериозните пирамиди, открити в Русия, могат да пренапишат човешката история СНИМКИ

След това има умерена турбуленция, определено напрежение на предпазните колани, всичко, което не е закрепено, ще бъде изместено и ходенето е трудно; стюардесите обикновено са инструктирани да заемат местата си.

Най-лошият вид е силната турбуленция - тя е по-силна от гравитацията, така че може да ви прикова към седалката и ако не носите колан, ще бъдете подхвърляни в кабината. Това е видът турбуленция, която причинява сериозни наранявания - известно е, че чупи кости, например.

Около 65 000 самолета страдат от умерена турбуленция всяка година в САЩ, а около 5 500 попадат в тежка турбуленция. Тези числа обаче може да са предопределени да растат. Уилямс вярва, че изменението на климата променя турбуленцията и започна да изучава темата през 2013 г.

„Проведохме някои компютърни симулации и открихме, че силната турбуленция може да се удвои или утрои през следващите десетилетия“, казва той.

Констатациите, които по-късно бяха потвърдени от наблюдения, подчертават тип турбуленция, наречена "турбуленция на чист въздух", която не е свързана с никакви визуални улики като бури или облаци. За разлика от обикновената турбуленция, тя настъпва внезапно и е трудно да се избегне.

Чували ли сте за „селото на смърфовете“? Да, съществува и се намира в Европа СНИМКИ

Според NTSB между 2009 г. и 2018 г. полетният екипаж не е имал предупреждение при около 28% от произшествията, свързани с турбуленция. Анализът на Уилямс прогнозира, че турбуленцията в чист въздух ще се увеличи значително по целия свят до периода 2050-2080 г., по-специално по най-натоварените полети, и най-силният тип турбуленция ще се увеличи най-много.

Това обаче не означава, че летенето ще бъде по-малко безопасно.

„Самолетите няма да започнат да падат от небето, защото самолетите са построени по много високи спецификации и могат да издържат на най-лошата турбуленция, която някога могат да очакват да срещнат, дори и в бъдеще“, казва Уилямс.

Средната продължителност на турбуленцията обаче ще се увеличи.

„Обикновено при трансатлантически полет може да очаквате 10 минути турбуленция. Мисля, че след няколко десетилетия това може да се увеличи до 20 минути или до половин час. Знакът за предпазен колан ще бъде включен много повече, за съжаление на пътниците ."

Харесайте pochivka.blitz.bg и във Фейсбук, където ще намерите още много полезни и интересни четива за всеки!

Коментирай