Чудили ли сте се кои европейски градове имат най-добрите, най-лошите и най-натоварените мрежи на метрото? Ново изследване разкрива отговорите.
Компанията за съхранение на багаж Bounce проучи всички предлагани подземни услуги в столиците на Стария континент и направи някои изненадващи открития.
Въпреки че лондонското метро е може би най-известната от всички мрежи с метро в Европа, то дори не влиза в първите пет най-добри.
То загуби точки заради огромния си брой пътници и объркващо оформление, което затруднява ориентирането на туристите.
В своето изследване компанията взима предвид широк набор от фактори, от средния резултат от прегледа на станциите в Google и разстоянието, изминато от системата, до броя на станциите, годишния брой пътувания и процента на положителните и отрицателните онлайн реакции за всяка услуга
След това данните са комбинирани в резултат на "метро индекс".
Важно е да се отбележи, че системите на метрото на Москва и Киев са изключени поради продължаващата война в Украйна, а метрото в Минск не е включено поради препоръката на Държавния департамент на САЩ от ниво 4 срещу пътуване до Беларус, съобщава "Евронюз".
Къде е най-добрата метросистема в Европа?
Осло е на първо място в класацията с индекс от 8,06 от 10.
Системата на норвежката столица, известна сред местните като Oslo T-Bane или T-banen i Oslo, разполага със 101 станции, покриващи 85 километра писта. Той обслужва всичките 15 квартала на града, както и частично се простира в съседната община Baerum.
Метрото в Осло се състои от пет отделни линии - и друга в момента е в процес на изграждане.
Най-натоварената станция в системата е Jernbanetorget. Тя е част от най-големия транспортен център в Норвегия, заедно с автогарата на Осло, централната гара на Осло и прилежащата трамвайна спирка. Самата Jernbanetorget е описана като „лесна за придвижване“, „много добре организирана“ и „хубава и чиста“ в многобройните онлайн ревюта.
Следващата е системата на метрото в София с индекс 7,64 от 10
Метрото в българската столица е единственото в страната, както и едно от най-младите в проучването, което отваря врати за пътници едва през 1998 г.
Системата на метрото в града обхваща 52 километра трасе и е достъпна чрез 47 станции, включително една на летище София.
Тази конкретна станция има резултат от преглед на Google 4,10 от 5 и е любима на пътниците, които казват, че има много табели на английски език, включително инструкции за плащане, което според тях я прави проста и достъпна за чуждестранни посетители.
Туристите и местните жители също се радват на станциите "Александър Малинов" и "Мизия/НБУ", като и двете спечелиха оценка на Google от 4,70 от 5.
Станция "Александър Малинов" се намира в района на "Младост" в южната част на София и често е хвалена за своята атрактивна архитектура и декор, по-специално за модерните горски произведения на изкуството, които украсяват една от платформите.
Атинското метро предлага евтин, бърз и редовен обществен транспорт
На трето място е гръцката столица, с оценка 7,29 от 10.
Атинското метро осигурява директна връзка с летището, което позволява на пътниците да имат достъп до центъра на града с евтин, бърз и редовен обществен транспорт.
Той също така се свързва с оживената пристанищна зона на Пирея, която поддържа пътуване с ферибот до много гръцки островни дестинации.
Метрото в Атина има 62 станции на 70 км трасе и има повече от четвърт милион пътници всяка година, нещо, което го прави неразделна част от транспортната инфраструктура на града.
Средният резултат от рецензията на Google за всички метростанции в града е 4,10 от 5, въпреки че най-натоварената станция "Синтагма" получи резултат от едва 3,50 от 5.
Bounce казва, че това вероятно се дължи на това колко натоварено може да бъде, въпреки че някои отзиви я хвалят, че е „модерна, просторна, чиста“, а други оценяват и експонатите на нивото на билетната зала.
Топ 10 допълват Мадрид в Испания и Варшава в Полша, които получиха обща оценка съответно от 6,74 и 6,60.
Останалата част от челната класация се състои от лондонското метро, системите на Лисабон и Копенхаген, които имат еднакъв резултат, както и метрото в Букурещ и Прага.
Най-лошите системи на метрото се намират в някои от най-посещаваните градове в Европа
Въпреки многобройните чарове на Будапеща, метрото ѝ не е нещо особено. Всъщност услугата в унгарската столица получи съмнително реноме на най-лошото по рода си в Европа с индекс от едва 3,13 от 10.
Въпреки че системата на метрото в Будапеща е сравнително малка, с 48 станции на 39 км трасе, тя има много голям брой пътници годишно от над 382 милиона.
Докато средният резултат от рецензията на Google за всички метростанции беше престижните 4,05 от 5, 75 процента от онлайн реакциите на статии за системата на метрото бяха „омраза”, докато само 1 процент от реакциите бяха „любов”.
Станция Határ út е най-ниско оценената спирка на метрото в града, спечелвайки резултат от преглед на Google от само 2,80 от 5. Станцията получава много критики, като коментари я описват като „доста неприятно място“, а други казват, че „изглежда доста ужасно“.
Чистотата е друго основно оплакване на гарата, като рецензенти се оплакват от „много боклук“ навсякъде, а други го наричат „просто отвратително“.
Втората най-лоша услуга на метрото се оказа, може би изненадващо, тази на Брюксел. Белгийската столица, която има 59 станции на 40 км трасе, отбеляза само 3,20 от 10 по индекса на Bounce.
Дом на Европейския съюз, градът има натоварено метро, което превозва повече от 86 милиона пътници годишно - което го прави жизненоважна част от инфраструктурата на града, като същевременно намалява трафика и задръстванията по пътищата.
Най-натоварената метростанция, Gare du Midi, е с най-ниска оценка, с резултат от рецензията на Google само 1,90 от 5.
Някои рецензенти стигнаха толкова далеч, че нарекоха станцията най-лошата в Белгия и дори в Европа, като казаха, че е „несигурна“ и „опасна“, като шокиращ брой хора споменават силната миризма на урина, с която пътниците трябва да се борят.
Системата на метрото в Рим също отбеляза лош резултат
След Брюксел като третата най-лоша система на метрото в Европа е Рим. Метрото на италианската столица може да има 64 км трасе със 73 станции, но получи само индекс от 3,75 от 10.
Въпреки че без съмнение е обширно и добре свързано с други възможности за обществен транспорт във Вечния град, метростанциите му получиха средна оценка от преглед на Google от само 3,60 от 5, като само 13,21 процента от станциите получиха оценка от 4 или повече.
Освен това, 34 процента от онлайн реакциите на новинарски статии за метрото в Рим са „ядосани”, за разлика от реакциите „любов”, които представляват само 9 процента.
Куинтилиани е най-лошо оценената метростанция в Рим, с оценка само 2,40 от 5. Много отзиви за тази станция споменават липсата на персонал и сигурност, което, заедно с „пустата“ околност, кара много пътници да се чувстват несигурни.
Съоръженията на станциите, включително асансьори и автомати за билети, са споменавани многократно, че не работят, което прави пътуването тук по-трудно за пътниците.
Някои недоволни пътници нарекоха Куинтилиани „най-безполезна гара някога“ и „перфектен пример за зле поддържано място“.
Коя е най-голямата и натоварена система на метрото в Европа?
Проучването на Bounce разкри още за най-добрите и най-лошите услуги на метрото в Европа. Например то установи, че парижкото метро има 320 станции по своите 245 км трасе - повече от всяка друга система на метрото в Европа.
То е и най-натовареното на континента - след Москва, която не е включена в изследването на Bounce.
Системата на Париж често превозва близо 1,5 милиарда пътници годишно, което се равнява на приблизително 4,1 милиона пътници всеки ден.
Освен че е световноизвестно, метрото в Лондон покрива най-голямото разстояние от всички европейски метросистеми.
Лондонското метро има около 402 км писта, която се обслужва от 272 станции. Всеки от 32-те отделни района на английската столица се обслужва добре от системата на града, разговорно наричана "the tube"..
То се простира далеч извън границите на града, достигайки до околните графства Хартфордшър, Бъкингамшър и Съри. Около 1,2 милиарда души използват метрото всяка година. Те живеят в града иблизките райони.
Коя е най-малко натоварената система на метрото в Европа?
Населението на Лондон наближава 9 милиона, докато Хелзинки е по-близо до 600 000. Затова не е изненада, че метрото на финландската столица е най-малко натовареното в Европа.
Това е и най-малката система в проучването на Bounce, само с 30 станции, но това е много харесвано метро със среден рейтинг от преглед на Google от 4,07.