Пътуването все още е невъзможно до много дестинации, но след като правителствата обявиха своите идеи за разхлабване на мерките срещу коронавируса, то вече не изглежда толкова далечно.
Вчера и българският премиер посочи при какви условия ще бъде открит туристическия сезон у нас.
Без сапун, препарати и дезинфектанти – как това племе се опази на 100% от Covid-19
Някои нетърпеливи пътешественици вече резервират следващото си пътуване зад граница, като авиокомпании съобщават за засилен интерес към полетите.
Но дори и летенето отново да стане възможно, много е вероятно начинът, по който то ще протича, да е много по-различен от времената преди Covid-19.
От социална дистанция и носене на маски на летището до ограничения в храната и забраняване на опашките за тоалетна – мерките имат за цел да минимизират разпространението на коронавируса.
Но колко е рисковано да се лети? И има ли някакъв начин да се гарантира безопаност? Следва всичко, което ви трябва да знаете по този въпрос.
Как да стигнете до летището?
Преди дори да стигнете до летището стои въпросът как да се доберете до него.
Общественият транспорт носи по-голям риск заради контакта с повече хора и повърхности, които други хора пипат, оттам и по-голяма вероятност да имате досег с вируса. Тази вероятност е по-голяма, отколкото ако пътувате с кола.
Всъщност всеки вид транспорт крие някакъв риск. Но ако основното ви притеснение в момента е Covid-19, колата е може би най-доброто средство, като се постараете да носите маска, да държите прозореца отворен и да си миете и дезинфекцирате ръцете преди и след като хванете такси.
Как да сте в безопасност на летището?
На летищата навсякъде са въведени мерки като социално дистанциране и задължително носене на маски за пътниците и служителите, съобщава „Индипендънт“.
Макар че често пътниците се фокусират върху самолетите като развъдник на зарази, летището има потенциално по-висок риск, тъй катл събира на едно място хора от цял свят.
Да стоите на дистанция от хората, които не са част от семейството ви, да си миете редовно ръцете и да ги дезинфекцирате и да носите маска – това са най-важните стъпки, които трябва да предприемете. Но има и други начини да ограничите контакта си с другите – чекирайте се онлайн и си принтирайте бордната карта предварително, когато това е възможно.
Когато става дума за багажа пък, съществуват две противоположни гледни точки. Британският департамент по транспорта, например, препоръчва пътниците да си чекират целия багаж, изтъквайки: „Това ще ускори качването и слизането от самолета и ще минимизира риска от предаване на вируса“.
Авиокомпания „Райънер“, обаче, има съвсем друго виждане. От там твърдят, че ръчният багаж намалява броя на хората, които ще пипат вашия куфар значително. „Препоръчваме на пътниците да праят точно обратното – да увеличат ръчния си багаж и да минимизират чекирания багаж. Въпреки че, очевидно, изкарваме повече париот чекиран багаж“, каза изпълнителният директор на компанията Майкъл О‘Лиъри преди време.
Допълнително предимство на това е, че хората не се трупат около лентата за багаж след полета. Това дава възможност за следване на друга препоръка – напуснете летището възможно най-бързо.
Как да се опазите в самолета?
На борда на самолета препоръките са: останете на мястото си възможно най-дълго, следвайте инструкциите и насоките на екипажа, използвайте безконтактно плащане, където е възможно, имайте предвид, че е е вероятно да има по-малко храна и напитки, уведомете екипажа, ако се почувствате зле.
Повечето авиокомпании ще искат от вас да носите маска на борда, когато не ядете и пиете, и ще осигурят дезинфектант за ръце. Някои дори карат пътниците си да носят предпазни шлемове, заедно с маските.
Ако полетът ви е кратък, ходенето до тоалетна точно преди да се качите в самолета елиминира нуждата от посещение на тоалетната вътре в машината, което означава по-малко движение в салона и по-малък шанс да имате контакт с носител на коронавирус.
Някои авиокомпании въведоха правила за избягване на опашките пред тоалетните и на пътеката. Но най-малък е рискът, ако изобщо не трябва да ставате. Това може да изглежда твърде дребно, но проучвания са показали, че хората, които се движат много из салона, е по-вероятнод а хванат вирус.
Хората, които седят до прозореца, имат по-малко контакт с другите пътници в сравнение с тези, които са на другите седалки. Причината е, че седящите до прозорецжа по-рядко стават от местата си. Затова, ако изберете такова място, също намалявате риска, но най-важното е да помните – колкото по-малко се движите из самолета, толкова по-малка е вероятността да имате контакт с вирусоносител.
По-опасно ли е в самолета заради циркулацията на въздуха?
След избухването на пандемията имаше няколко случая на пътуващи, окито преди полета са показали отрицателни тестове, но след пътуването са се оказали носители на вируса. Както и на такива, които неволно са заразили по над 10 души от пътниците и екипажа. И все пак предишни проучвания показват, че рискът да хванете нещо на борда е доста нисък като цяло.
Много пътуващи смятат, че е много вероятно да се разболеят след полет, тъй като мислят, че „същият въздух“, в който всеки пътник кашля и киха, се рециклира и връща обратно в салона.
Всъщност съвременните самолети имат много усъвършенствана система за пречистване на въздуха, която прави предаването на вируси по въздуха, който дишате, почти невъзможно.
Модерните системи набавят около 50% свеж въздух и 50% пречистен. „Въздухът (на борда) е всъщност стерилен и без частици“, обясняват от Международната асоциация за въздушен транспорт (IATA).
Какво правят авиокомпанията и летищата за по-голяма безопасност?
Много мерки бяха въведени при пътуването със самолет от началото на пандемията.
Повечето авиокомпании намалиха или изцяло премахнаха предлагането на храна и напитки и започнаха а изискват безконтактни плащания. Правят се и по-чести и щателни почиствания и дезинфекцирания на самолетите.
Някои компании въведоха и процедура, наречена „замъгляване“. Тя вклшчва разпръскването на силен дезинфектант с машина за мъгла в салона – така разпръснат, дезинфектантът покрива всички повърхности, включително седалки, табли, тавани, подове и бани.
Това са държавите, които се отварят за туристи – но само с ваксина!
Други превозвачи въведоха почистване с ултравиолетова технология. Много летища също започнаха да я използват. На „Хийтроу“ и летищата в Доха и Питсбърг, например, са се снабдили с почистващи роботи, които да убиват микробите в помещенията, които се ползват от най-много хора.
Използват се и по-малко технологични средства – стотици диспенсери за дезинфектант за ръце, организация за социална дистанция и еднопосочно движение, плексигласови прегради и дезинфекция на места, които се налага да се докосват от пътниците.