Подобно на рекламите, които виждаме всеки ден, ние се влияем и от менюто, което преглеждаме, когато седнем в ресторант. Идеята на менюто е да бъде визитна картичка на мястото, история, която да ни отведе на кулинарно пътешествие, и не на последно място – да ни „продаде“ ястията.
Споменатата последна цел обаче може и да не е много очевидна за посетителите на заведенията. Но е факт, че зад нея стоят хитрости, които ни подтикват при тръгването да платим по-голяма сметка. Интересно е, че някои ресторанти дори наемат консултанти, които разчитат именно на психология как точно да бъде съставено менюто.
Тяхна задача е да го съставят така, че клиентите да не се чувстват затрупани с възможности, за да могат по-лесно да направят избор, от който след това да останат доволни. В същото време има някои хитрини, които може да ни подтикнат накрая да платим по-висока сметка, без това задължително да означава, че сме поръчали много неща и че сме преяли, съобщава Delish.
Подредба и дизайн
Подобно на начина на поставяне на стоки в магазините, и при менюто в заведенията важи правилото в центъра да бъдат слагани определени неща. Това обикновено са по-скъпите ястия. Възможно е те дори да бъдат подчертавани визуално, например като са рамкирани и поукрасени.
Скъпите ястия също така често са разположени в горната част на менюто, тъй като някои хора дори не си правят труда да прегледат всички опции избор и се спират на някоя от първите.
Колкото до цената, тя не трябва да бие на очи. Затова обикновено е посочена с цифра или число в левове, но без стотинки. Възможно е дори и да липсва символ за валутата.
Око да види
И тъй като целта на ресторантите е да акцентират не върху цената, а върху храната – е важно визуалното представяне на ястията. Хитрост е тя да бъде илюстрирана, а не показана със снимка. Защото една несполучлива снимка може и да ни откаже да поръчаме някое ястие, а пък ако се окаже подвеждаща е още по-лошо, защото ще останем разочаровани.
С илюстрация на храната обаче е по-трудно да се сбърка и освен това изглежда чаровно да видим скицирани свежи зеленчуци, апетитно месо или бутилка вино.
Наименованието на ястията, разбира се, също е от значение. А ако някое от тях е обозначено като яхнията или десерта „на баба“, това прави впечатление и е доста вероятно да примами любопитството на клиентите. Тези предложения обаче често и са на по-висока цена.
Колкото и трикове да прилагат ресторантьорите, изживяването в едно заведение все пак е съвкупност от няколко неща, а не единствено от храната и сметката, която сме платили накрая. Важни са и отношението на персонала, и атмосферата.
Ако всичко това е било на ниво, вероятността да се върнем отново, е по-голяма, независимо дали сме оставили малко повече пари от очакваното.