Всеки бранш си има своите тайни за успеха и ресторантите и кафенетата не правят изключение. Оказва се, че има много начини неусетно да накарате клиента да си поръча повече ястия. Както и че всички допълнителни почерпки и комплименти от готвача са всъщност поредния трик да ви задържат в ресторанта и да ви подтикнат да поръчате.
След дълго обсъждане със сервитьори, бармани и собственици на ресторанти, от Bright Side разкриват какво се крие „за кулисите“ на ресторантьорския бизнес. Шансът да не сте попадали в ресторант, където прилагат тези хитри номерца, е почти нулев, където и по света да се намирате.
Служителите в кухнята разкриват: Никога не си поръчвайте тези неща в ресторант
Масите със страхотна гледка са само за тези, които ще поръчат ядене
Местата с изглед към града или океана винаги се предлагат на тези, които ще похарчат голяма сума пари. Затова преди да ви настани хостесата или сервитьорът ще ви попита: „Ще поръчвате ли ястие?“ . Ако поискате маса близо до морето, но смятате само да пиете кафе с десерт, ще ви кажат, че масата е резервирана. Както и тази до нея.
Може да няма меню за деца, но ще ви предложат специална отстъпка за малки порции
Има причина в толкова много ресторанти да няма детско меню. Вместо това грижовният сервитьор ще предложи детето да поръча нещо от стандартното меню с обещанието, че ще бъде наполовина по-малко и евтино. Но тук е уловката – много е вероятно да поръчате десерт или напитка за детето, които ще са на редовна цена и големина. Ястие с отстъпка все пак носи пари на ресторанта, а сметката и очакваният башкиш ще са по-големи.
Причината, поради която на сервитьорите не е разрешено да носят разпуснати коси, бижута и ярък грим
Косата никога не трябва да бъде пусната, гримът трябва да е много лек, не трябва да се носят бижута, а нокрите трябва да бъдат изрязани ниско и без лак. Това са изисквнаията към сервитьорите, които се налагат, за да не се създаде усещането у клиента, че нокът, косъм или обица могат да паднат в ястието им. Понякога хора, които са много красиви и поддържани, не ги наемат – на гостите не им харесва, когато сервитьорите и барманите изглеждат по-добре от тях.
Безплатни почерпки от готвачите се дават само на определени хора по определено време
Ресторантите често дават безплатни ордьоври на гостите, но за това си има причина. Предястията ви подтикват да ядете повече и може да поръчате и някакъв алкохол. Безплатният десерт след основното ястие ви кара да поръчате кафе или чай. И в двата случая това се прави с цел клиентите да похарчат повече пари. Обикновено безплатна храна се дава на групи от жени, тъй като те харчат повече от мъжете.
Има и друга уловка – когато ресторантът ви дава нещо безплатно, много вероятно е да оставите по-голям бакшиш, защото се чувствате задължени да наградите персонала. Но трябва да знаете, че в повечето случаи храната, която ви дават безплатно, е близо до изтичане на срока си на годност.
В някои кафенета има цели торти на витрината, а в други те са нарязани
В кафенетата и ресторантите това е начин да се създаде усещането за дефицит – изглежда, че поне един човек вече си е купил торта, значи тя е хубава. А ако нарязана торта не е поръчана след няколко часа, сервитьорите започват да я препоръчват на гостите. В крайна сметка всичко това помага десертът да се продаде по-бързо.
А в сладкарниците е различно, защото там хората идват да си купят цели торти и изборът там е много по-голям.
„Рецепта на готвача“ и необичайни имена на стандартни ястия се изписват в менюто, само за да се вдигнат цените на ястията
Главните готвачи често променят имената на познатите ястия, за да спестят от съставките. Или обратното – да могат да добавят съставки и значително да увеличат цената. Например в сос карбонара може да има два грама китайски трюфели, които не струват скъпо, но повечето хора не могат да направят разликата между китайския и италианския вид.
Понякога на обикновени храни се дават странни имена, за да се създаде усещането у гостите, че плащат за нещо изключително. Например парче сух хляб може да бъде наречен крутон. Или да ви донесат сурими пръчици вместо месо от рак.
Сервитьорът ви носои меню и веднага ви дава безплатна лимонада
Приемате ли я? Ако да, значи няма да си тръгнете от ресторанта, защото тя е безплатна, само ако поръчате нещо друго. На гостите често им предлагат лимонада или пресен сок, които ги карат да поръчват храна или салата, защото напитки им ги карат да огладняват. Кафето и чаят обикновено се свързват само с десерт.
Размерът на чинията зависи от това къде сте и какво поръчвате
Кафенетата често използват Илюзията на Делбьоф, за да измамят очите и мозъка ви. Ако сложите храна в малка чиния, така че да изглежда пълна, ще се заситите по-бързо, дори и с по-малко количество храна. Номерът често се използва в закусвални, заведения за бургери и бюфети.
Ресторантите често използват обратния ефект – главното ястие се сервира в големи чинии, така че да ви остане усещането, че сте гладни, а те да ви подканят да си поръчате десерт.
Поръчвате си една напитка, но накрая плащате две
Поръчвате си чаша кафе, която би трябвало да се сервира с чаша вода. Но хитрият сервитьор се опитва да я смени с бутилка вода от менюто. Пита ви дали искате минерална вода и дали тя да бъде газирана. Така че, ако не уточните изрично, че искате обикновена вода от чешмата с кафето, накрая ще платите две напитки, вместо една.
Подобно нещо често се случва с чая. Получавате чайник за двама, пиете чай и искате сервитьорът да ви го напълни отново. Те просто добавят гореща вода в чайника без да сменят чая вътре, а след това ви таксуват за два чайника. Но всъщност добавянето на гореща вода е безплатна услуга и дори е хубаво нещо, когато става дума за зелен чай, защото тогава той има по-добър вкус.
Никога няма ви сервират някои ястия, защото работата им е да ви продадат други неща от менюто
Обикновено това е най-скъпото ястие, намиращо се най-отгоре на менюто. Хората виждат цената му и основават решенията си на него, когато решават да поръчат други ястия, които сравнени с него изглеждат много повече по джоба им. Ако се опитате да поръчате първото ястие, ще ви кажат, че за днес са им свършили необходимите продукти.
По външния вид на клиентите сервитьорите могат да предвидят какво ще поръчат
Опитните сервитьори познават любимото ви ястие или напитка по поведението, облеклото и маниера на говорене. Например, студентите и жените под 30 години обичат да поръчват салата с пиле или морска храна, паста, крем супи, шоколадови десерти, чай и лате. Мъжете над 30 често поръчват ястия с пилешко, а децата обожават наденички и пържени картофи.
Разбира се, има и специфични поръчки. Например пожарникарите обичат много пикантни ястия, а лекарите често поръчват горещи супи или нещо варено, но много рядко нещо солено и пържено.
Сервитьорите могат да контролират действията ви с усмивка и леко кимване
Методът се нарича „кимането на Съливан“: когато препоръчват определено ястие на клиента, сервитьорите вежливо се усмихват, накланят се леко напред и бавно кимат с глава. Повечето хора кимат в отговор и се съгласяват да поръчат това, което сервитьорите им предлагат, дори да не са планирали точно това.
Мъжете са по-лесни за подвеждане, когато става въпрос за пари
Обикновено сервитьорите поставят рестото така, че банкнотите са подредени. Но ако объркате поръчката и поставите няколко големи банкноти между малките, има вероятност гостът да не го забележи и да ги остави като башкиш за сервитьора. Идеята е проста – повечето мъже на среща или бизнес обяд рядко обръщат голямо внимание на рестото. На някои места отиват по-далеч и направо включват 10% отгоре за бакшиш в сметката. Това е незаконно, но не всички клиенти знаят правата си и хората рядко спорят с управителите.
Ресторантите използват различни материали, форми и цветове, за да манипулират подсъзнателно клиентите
Лесно е да се заблуди човешкия мозък с помощта на трикове, свързани с това как възприемаме реалността. Например сладоледът е по-вкусен, когато се сервира с метална лъжица, а синьо-зеленото стъкло кара напитката да изглежда по-цветна и освежаваща. Скъпите луксозни ресторанти сервират основното ястия и деликатесите на тежки чинии, защото това кара храната да изглежда по-качествена, отколкото всъщност е.
Ресторант скрои подъл номер на хиляди свои клиенти – и никой не се усети
Ако си мислите, че мозъкът ви не може да бъде заблуден по този начин, пробвайте да пиете бира от лека, прозрачна коктейлна чаша или си налейте горещо какао във винена чаша. Възприятието за напитката ще се промени и вкусът ѝ ще е по-лош.