Най-шумният самолет в света е толкова ужасен, че предизвиква гърчове

Един от тест пилотите на компанията, записал се за програмата, летял с машината веднъж и повече не искал да повтори

https://pochivka.blitz.bg/narachnik/nay-shumniyat-samolet-v-sveta-e-tolkova-uzhasen-che-predizvikva-grchove Pochivka.blitz.bg
Най-шумният самолет в света е толкова ужасен, че предизвиква гърчове

В авиацията по време на прехода от въздушен винт (перка) към турбореактивен двигател се ражда нов вид двигател, наречен турбовинтов (турбопроп).

През 1955 г. американските военновъздушни сили създават експериментален самолет, наречен XF-84H, произведен от корпорация “Republic Aviation”. Целта му е да определи дали е възможно боен самолет да полети сам от самолетоносач без катапулт.

Факти за летенето: Защо самолетите не кацат с пълни резервоари, а седалките са сини

Турбопроп двигателят е избран да задвижва самолета, защото той използва големи перки за задвижване на големи въздушни маси, което дава възможност на самолета да произведе по-голяма тяга при по-ниска скорост. По-голямата тяга означава по-бързо ускорение, което се използва за по-кратко излитане.

(Снимка: Уикипедия/USAF Museum)

XF-84H имал три дълги стоманени витла. С размах от 3,65 м те били толкова дълги, че дори при тяга на празен ход върховете им се движели със свръхзвукова скорост, произвеждайки продължителен видим свръхзвуков трясък, който можел да се чуе на 40 км.

Ударните вълни били толкова силни, че можели да повалят голям човек, съобщава Amusing Planet.

Ханк Бийайрд, тест пилот на компанията по това време и един от двамата мъже, летели с машината, разказва пред сп. “Air&Space”: „Един ден екипажът го закара на изолирано място за изпитания да го пробва. Завързаха го за пътека за рулиране до самолет C-47, който мислеха, че е празен, но всъщност шефът на екипа му е бил вътре и го е чистел.

Подкараха 84Н, пробваха го за около 30 минути и го изключиха. Когато се подготвяха да го изтеглят обратно на рампата, чуха тропане в задната част на C-47”. Оказало се, че е капитанът на другия самолет, който бил поразен от силния шум и лежал на пода, размахвайки крайници.

„Докато стоите пред или зад самолета не е чак толкова лошо. Но ако се качите в самолета, ще ви свали на земята“, добавя пилотът, който вече е на 78 години.

(Снимка: Уикипедия/U.S. Air Force)

Ужасяващият звук на XF-84H му спечелил названието „гръмотевичен писък“ (“Thunderscreech”).

Едуард фон Волферсдорф, началник на екипа на Бийайрд, си спомня: „Спомням си първите наземни тестове с това нещо, в главната база, и се чудех защо ми размахват тази червена светлина от контролната кула. Оказа се, че не могат да чуят абсолютно нищо по радиостанциите си, затова ни изгониха и ни пратиха в северната база“.

Във военновъздушна база „Едуардс“ в Калифорния се страхували, че ударната вълна от двигателя ще изпочупи прозорците в контролната кула, разположена на километър и половина от пистата. За да се предпазят от травми от счупени прозорци, когато XF-84H, авиодиспечерите се криели под бюрата заедно с радиостанциите и се покривали с одеяла.

„Никой всъщност не записа децибелите. Мисля, че ги беше страх, че измерващите устройства ще се счупят“, споделя Бийайрд.

XF-84H изобщо не бил харесван в база „Едуард“ и не само заради шума. Той бил непрактична машина, на която ѝ трябвал половин час да загрее и да може да излети, което очевидно я правела негодна за битка. Механичните ѝ проблеми довели до нейното изоставяне.

(Снимка: Уикипедия/USAF Museum)

Лин Хендрикс, един от тест пилотите на компанията, записал се за програмата, летял със самолета веднъж и повече не искал да повтори. „Не сте достатъчно големи и нямате достатъчно хора, които да ме вкарат в това нещо отново“, заявил той на инженера на проекта.

Безстрашният Ханк Бийайрд летял 11 пъти в тази машина, 10 от които завършили с принудително кацане. „Без майтап, този самолет ще нарани някого“, казал той след едно такова кацане.

Нелепа смърт: Мъж избра нестандартен начин да лети безплатно със самолет и умря

Накрая никой не искал да има нищо общо с този самолет. Първо флотът дал заден, след това военновъздушните сили отменили проекта, след като били построени едва два XF-84H. Заедно те летели по-малко от 10 часа.

Машината се счита за най-бързия самолет с перка, който някога е бил създаван, като официално скоростта му можела да стигне до 1078 км/ч, въпреки че никоя от двете машини не развила повече от 724 км/ч.

XF-84H е изложен в Националния мзуей на американските военновъздушни сили в Дейтън, Охайо.

Харесайте pochivka.blitz.bg и във Фейсбук, където ще намерите още много полезни и интересни четива за всеки!

Горещи

Коментирай