Два полета на къси разстояния в Европа са сред 10-те най-турбулентни пътувания със самолет в света, показва статистиката. Едночасовите рейсове през Алпите между Милано-Женева и Милано-Цюрих са съответно на пето и десето място.
Пътуване от 1905 км между Сантяго в Чили и Санта Круз в Боливия е на първо място.
Това съобщава Turbli - уебсайт за прогнози за турбуленция, който анализира повече от 150 000 записа на полети на дълги и къси разстояния от 2023 г., за да открие кои са най-смущаващите.
Класацията, илюстрирана в набор от анимирани карти от MailOnline, се появява след смъртта на 73-годишен британец на борда на самолет на Singapore Airlines, разтърсен от изключителна турбуленция.
Турбуленцията е проклятието на всеки полет на дълги разстояния – но природният феномен може да бъде много повече от просто досаден. В най-лошия случай силното друсане може да доведе до структурни повреди на самия самолет и дори да нарани пътниците.
Смущението се класира по скала от „леко“, което причинява леки хаотични промени във височината, до „сериозно“, при което самолетът се мята силно.
Turbli използва „скорости на разсейване на вихри“ (EDR), за да класира маршрутите. EDR измерва интензитета на турбуленцията на дадено място - 0-20 е лека, 20-40 е умерена, 40-80 тежка и 80-100 е екстремна.
Маршрутът от 1184 мили (1905 км) от Сантяго, Чили, до международното летище Viru Viru в Санта Круз, Боливия, беше класиран като най-турбулентния в света със среден EDR от 17,5.
Вторият най-нестабилен е полетът на къси разстояния от 337 км от Алмати в Казахстан до столицата Бишкек (EDR 17.4).
Шест от десетте най-неспокойни полета по света са маршрути в Япония и Китай. Turbli приписва това на високата активност на струята в тези региони, нарушаваща въздуха.
Най-тежката турбулентност в Европа като цяло беше изпитана на траекторията на полета от 132 мили от Милано до Женева (EDR 16.3), класирана като петата най-турбулентна траектория в света като цяло.
Пет от десетте най-бурни маршрута в Европа излитат или кацат в Цюрих, като турбуленцията на планинските вълни, идваща от швейцарските Алпи, вероятно е отговорна за голямото им присъствие в списъка, според Turbli.
Маршрутите в САЩ са по-малко турбулентни от най-лошите европейски маршрути, като най-бурният американски преход е полетът от 710 км от Нешвил до Роли със среден EDR от 14,7. Това не е достатъчно за влизане в топ 10 в европейския списък.
Останалата част от класацията за Америка включва Шарлът - Питсбърг (втори); Денвър - Пуерто Валярта (трети); Ню Йорк - Роли/Дърам (четвърти); Уоруик - Сиракуза (пети); Атланта - Дълес (шести); Питсбърг - Роли/Дърам (седми); Ню Йорк - Портланд (осми); Бостън – Сиракуза (девети); и Бостън - Филаделфия (10-и).
"От другата страна на Земята" полетът от 450 мили от Бризбейн до Сидни оглавява таблицата на Океания със среден EDR от 15,3.
Ако сте особено притеснени от грубо кацане или излитане, Turbli също така посочи най-турбулентните летища в света.
Номер едно в световната класация е Сантяго Чили, където средният EDR е 17,1. Тя приписва това метеорологично явление на околните Анди, причинявайки турбуленция на планинските вълни.
Останалата част от първите пет в класацията на най-неспокойните световни летища включва Натори, Япония (второ); Уелингтън (трети); Сапоро, Япония (четвърти) и Осака (пети).
В Европа Виена оглавява таблицата (EDR 14.8), следвана от Цюрих, Марсилия и Женева, докато в САЩ Портланд се оказва най-нестабилната писта за излитане (EDR 15.2), следван от Денвър (втори); Лас Вегас (трети); Ванкувър (четвърти); Солт Лейк Сити (пети); принц Джордж (шести); Калгари (седми); Квебек (осми); Рено (девети); и Сиатъл (10-ти).
В южното полукълбо новозеландското летище Уелингтън е най-бурното в Океания, като EDR е 16,3.
Накъсаният въздух, който усещаме като турбуленция, няма една единствена причина и идва от няколко различни източника, като нормални атмосферни модели на вятъра или от следи от други близки самолети.
Една от най-честите причини за силна турбуленция е „механичната турбуленция“ — която е много често срещана около планини и други физически препятствия.
След смъртния случай: Колко опасна е турбуленцията и как да се предпазим?
Някои от най-жестоките турбуленции са причинени от гръмотевични бури, които създават огромни вертикални течения от бурен въздух.
Според Националната метеорологична служба на Великобритания, тези течения могат да накарат самолетите да се издигат или спускат между 600 и 1830 метра (2000-6000 фута) наведнъж.
Осен това глобалното затопляне е причинило увеличаване на силата на турбуленцията, според учени.