Само митническите служители и полицейските органи имат право да отварят багажа ви по време на път със самолет. И то могат са го направят единствено, ако по време на проверката има съмнения относно съдържанието на куфара.
Например, ако детекторите реагират за евентуално наличие на експлозиви или наркотици. Или специални технически средства са показали, че транспортирате недекларирани или забранени за износ на предмети като, например антики.
Обикновено проверката трябва да се извърши в присъствието на пътника. Следователно възможността за кражба е сведена до минимум. Но също така се случва, че отварянето на багажа и загубата на някои от нещата приключват с неприятна изненада за собственика. В този случай той трябва да подаде оплакване, за да бъде назначена проверка на служителите.
Тези права на пътуващите със самолет се защитават от спогодбите, приети с Варшавската и Монреалската конвенции - на международните. Няма значение къде багажът е бил отворен или повреден - на борда на самолета или на летището. Обикновено авиокомпанията не носи отговорност единствено в случаите на транспортирането на крехки вещи. Затова си струва да помислите стотици пъти, преди да поставите лаптоп в куфар. Защото, ако той бъде повреден, загубата няма да ви бъде въстнановена.
Ако при получаването на багажа си откриете, че ключалката е била отворена, е необходимо да проверите дали всичко е на мястото си.
При всички положения е по-добре да направите това преди да напуснете сградата на летището. Така, ако откриете, че ви липсват вещи, или евентуална повреда, ще можете незабавно да се свържете със служител на летищего, който отговаря за багажа или с представителя на авиокомпанията. Той трябва да приеме вашето оплакване към превозвача за отворен или повреден багаж. Ако се наложи да напишете жалба, трябва да приложите към нея багажния етикет, получен по време на регистрацията за полета, билет и документи, потвърждаващи стойността на изгубените вещи. Можете също така да направите търговски акт с изискването да се плати определена сума.
В случай на вътрешен въздушен транспорт, такова искане може да бъде направено в рамките на шест месеца и считано - до 30 дни.
Ако превозвачът откаже да възстанови разходите за липсващи вещи, пътникът има право да подаде молба до съда. Вярно е, че трябва да се потите много, за да докажете, че банка от черен хайвер или видеокамера наистина е в куфар. Когато няма признаци на хакерство и проверки, потвърждаваоложите усилия, за да докажете, че именно тези вещи са били в багажа ви. Затова и някои юристи съветват в случай на превоз на по-ценни вещи преди пътуването е да се снабдите и със застрахователна полица към тях с подходящо покритие.