В летенето в небето няма нищо страшно, но кацането и излитането е това, което кара сърцето ви да бие по-бързо. Особено ако излитате или кацате на някое от тези 10 места.
Внимание към тези 7 държави - новите топ дестинации след края на пандемията
1. Летище Кай Так, Хонг Конг, Китай
Кай Так, майката на всички плашещи летища, в момента е затворен за радост на всички пътници в самолетите и жителите около летището. Мнозина бяха предупредени за прекалено градския характер на това летище, но все още не са били подготвени за гледката на жилищни блокове и сушащи се дрехи, практически паралелно на писта номер 13.
Маневрата на такава височина изисква маневри в съответствие с пистата, които са толкова странни, че някои пътници твърдят, че са виждали телевизора да трепти през прозорците на апартаментите край пистата, според National Geographic.
2. Летище Куршевел, Куршевел, Франция
Пистата на летище Куршевел е изключително къса и е само 525 метра, като нито един от тези 525 метра не е равен. След излитане, косата се изправя (и побелява), тъй като повечето от самолетите преминават през неравностите, преди накрая да се издигнат във въздуха. Кацането е още по-рисковано.
3. Летище Мадейра, Мадейра, Португалия
Двете основни писти на летище Мадейра бяха дълги само 1600 метра, когато летището беше открито през 1964 г. След ужасната катастрофа през 1977 г., когато Боинг 727 прелетя над каменен мост и се озова на плажа, едната писта беше удължена с 200 метра. През 2003 г. пистата беше допълнително разширена през плажа и поставена на 180 стълба, всеки 70 метра висок.
С удължена писта или не, основният достъп до летището все още остава много сложен дори за опитни пилоти. Противно на инстинкта си, пилотите първо трябва да насочат самолета директно към върха на планината и след това бързо да се наклонят надясно, за да избегнат сблъсък с планината.
4. Летище Хуанчо Е. Ираскин, Саба, Холандски Антили
Хуанчо Е. Ираскин е единственото летище на карибския остров Саба, някога най-малкият остров в Холандските Антили. Сушата е доминирана от вулкана Мон Синери на 877 метра, което го прави най-високата точка в Холандия. Адско място за летището, но те го построиха.
Пилот разкри кой е най-големият страх, който го тресе докато кара самолета
Само 396-метровата писта прави това летище невъзможно за кацане на самолети. Ако сте пилот, трябва да обиколите острова няколко пъти преди кацане и да имате предвид, че на острова няма реактивно гориво.
Пистата Хуанчо граничи с морски скали от три страни и планински склон от четвъртата. Въпреки че се счита от много авиатори за най-опасното летище в света, Хуанчо все още не е преживявал инциденти.
5. Летище Гибралтар, Гибралтар, Великобритания
Летище Гибралтар има много къса писта от 1828 метра. Ако сте смятали, че Гибралтар е просто скала и нищо повече, като цяло сте прави - пистата се намира между Средиземно море и Гибралтарската скала.
Допълнителен страх за пътниците е фактът, че времето около Гибралтар обикновено е лошо, поради което входящите самолети често се пренасочват към Малага в Испания или Танжер към Мароко.
Едно от странните неща на това летище е, че главната магистрала пресича главната писта. Когато самолетите са на път да излетят или кацнат, задействат се камбани, свирки и рампи за спиране на движението.
6. Летище Тенцинг-Хилари, Лукла, Непал
Летище Тенцинг-Хилари в Лукла е кръстено на двама планинари, изкачили върха на връх Еверест. Това трябва да е предупреждение. Летището работи на височина от 2438 метра и на практика няма модерни функции за контрол на полета - дори няма светлини и съвсем малко електричество.
Разположено на единствената полуплоска земя в региона - пистата е под ъгъл от 12 градуса - летището позволява само ежедневни кацания на Yeti Airlines, чиито пилоти се очаква да бъдат запознати с условията, особено когато ниската облачност намалява видимостта до нула.
7. Летище Тонконтин, Тегусигалпа, Хондурас
Пистата 13L на летище JFK е дълга 4442 метра, а тази на Тонконтин в Тегусигалпа, столицата на централноамериканската държава Хондурас, е 1862 метра. Късата писта прави невъзможно кацане на големи самолети, големи от Boeing 757.
Тонконтин има редица недостатъци. Намира се в котловина на височина 1004 метра, заобиколена от планини.
8. Международно летище Джон Кенеди (писта 13L), Ню Йорк, САЩ
Най-натовареното международно летище в САЩ е в списъка на най-опасните в света? Вярвате или не, пистата 13L е фокусът на този текст. Подходът към пистата оставя малко място за грешки, тъй като Ямайският залив се вижда отдясно, а околните мочурища не осигуряват безопасно кацане. Също така, пилотите имат само 8 км видимост благодарение на схемата за кръгов подход, за да се избегне кацане или излитане на самолети от Ла Гуардия или Нюарк.
В момента 13R-13L претърпява поредица от подобрения за самолети от група VI, включително Airbus A380 и Boeing 747-8. Едно от тези подобрения включва разширяване на пистата от 45,7 метра на 60,9 метра. Процедурите за достъп ще останат същите, което може да създаде още по-голямо предизвикателство за пилотите и екипажите на по-големи самолети.
9. Международно летище „Принцеса Джулиана“, Сейнт Мартин, Холандия
Първоначално проектирано като военно летище по време на Втората световна война, международното летище Принцеса Джулиана днес служи като основен център за по-малките дестинации на Карибите. Излитането от летището трябва да бъде придружено от бързи рефлекси, защото веднага след излитане трябва да се направи остър завой, за да не се блъснете в планината.
10. Летище остров Тиоман, Малайзия
Може да не сте чували за остров Тиоман (известен на местно ниво като Гунунг Даик Беркабанг Тига), но сигурно сте го виждали по телевизията и в кината: „Бали Хай“ във филма от 1956 г. "Южен Пасифик" всъщност е остров Тиоман. Този красив тропически остров се намира край източния бряг на Малайзийския полуостров, източно от Куала Лумпур и приблизително североизточно от Сингапур.
Berjaya Air използва двудвигателни и четиримоторни турбодвигатели, способни (едва) да се справят с 992-метровата писта на летище Тиоман. Пилотите първо трябва да позиционират самолетите си директно към планините и след това да направят завой от 90 градуса, за да се подредят спрямо пистата. Не се препоръчва забавено кацане, тъй като подминаването на пистата означава каране по гола скала.
Излитането е относително лесно на летище Тиоман, но кацането е това, което плаши както пътниците, така и екипажа.