Максималната сума, която може да претендират пътниците при проблеми с куфара, вече е почти 1600 евро. Сумата, която ще компенсира загубения багаж, се покачва с 400 евро, а промяната важи от 28 декември.
Международната организация за гражданска авиация (ИКАО) въведе нови по-високи граници на отговорността на авиокомпанията съгласно Монреалската конвенция, свързани със загубен, забавен или повреден багаж.
Досега тази граница беше около 1200 евро, съобщава "Монитор".
Разказаха какво се случва в самолета на Нова година
Това означава, че максималната сума, за която може да претендират пътниците при проблеми с куфара, вече ще бъде 1288 SDR, което е почти 1600 евро. SDR е специфична валута, чиито обменен курс се определя от Международния валутен фонд. Към 20 декември 2019 г. 1 евро се равнява на 0,81 SDR.
Според Монреалската конвенция лимитите, в които авиокомпаниите са отговорни за повреда или забавяне на куфари на своите пътници, могат да се преразглеждат на всеки 5 години.
Международната организация за гражданска авиация вече е увеличила този лимит от 1000 SDR на 1131 SDR през 2009 г. През следващата ревизия през 2014 г. промяна не е правена. При третата ревизия обаче е направено увеличение от 13,9% във връзка с натрупаната инфлация.
Ако не намерите куфара си на летището, след като слезете от самолета, или се окаже, че е счупен, трябва веднага да поискате протокол (PIR). В срок до 7 дни трябва да подадете иск и към авиокомпанията, съветват от Европейския потребителски център България (ЕПЦ).
При положение че багажът не ви бъде доставен до 21 дни след полета, той се приема за загубен. И тогава трябва да подадете ново искане към авиокомпанията за компенсация.
Важно е преди полета да проверите в сайта на авиокомпанията дали има ограничения за вещите, които ще превозвате. Ако в куфара сложите вещи като таблет, фотоапарат или други ценности, което е забранено, не очаквайте да бъдете компенсирани в случай на повреда или загуба. От ЕПЦ съветват още да се направи снимка или видео със съдържанието на куфара.
6 неща, които стюардесите искат да ви кажат в очите, но не могат
Не трябва да разчитате, че може да получите обезщетение, ако куфарът ви е от некачествени материали и се счупи или има стари повреди. Махнете всички етикети от предишни пътувания, сложете бадж с името, адрес, имейл и телефон. Така при необходимост авиокомпанията ще може да се свърже с вас, препоръчват още експертите.