Където и да пътувате по света, вероятността да ви се наложи да посетите някой местен супермаркет е огромна. Винаги може да ви потрябват тоалетни принадлежности, козметика и най-вече нещо за хапване, особено ако сте планирали да не харчите твърде много.
И все пак на всички ни се е случвало да влезем в магазина за едно-две неща и да излезем с цяла торба стоки, а като видим колко пари сме похарчили започваме да си проверяваме касовата бележка – какво пък струва чак толкова много.
Супермаркетите имат специална стратегия, състояща се от почти незабележими трикове, която да ви накара неусетно да харчите повече.
Затова, вместо отново да се окажете жертва на схемите в магазина, вижте какви хитри номера ползват и следващия път ще опазите по-добре портфейла си.
Хитрите номерца на сервитьорите в ресторантите, които дори не забелязвате
1. Безплатни мостри
Всичко, обявено за „безплатно“, би трябвало да ви накара да мислите, че спестявате пари, но всъщност не е така. Безплатните хапки, които ви дадат да пробвате, са с такъв размер, че да ви се прииска да си купите целия продукт и да нарушите списъка си за пазаруване.
2. Подсилване на месото
Може би сте забелязали, че част от месото в магазина има етикет, който казва, че към него е добавен солен разтвор. Това означава, че грамадната пържола, която сте си харесали, е инжектирана или накисната във вода. Може да изглеждабезобидно, но това прави месото по-тежко и ви кара да плащате повече за по-малко месо.
3. Свободно отглеждани кокошки
Ще ви разочароваме, но някои от яйцата от свободно отглеждани кокошки изобщо не са такива. Някои фабрики просто използват по-големи клетки, за да да може да се счита, че ги гледат „свободно“, което пък вдига цената на яйцата без почти никакви разходи за фермера, информира eatthis.com.
4. Гигантски колички за пазаруване
Супермаркетите бавно са увеличавали размера на количките си. Причината за това е, че размерът ви подтиква да пълните количката с храна без да забележите. За да избегнете това при следващото си пазаруване, опитайте се да използвате кошница, за да ограничите броя на стоките, които можете да вземете.
5. Дребни неща покрай касите
Абсолютно всяка каса е обградена от стелажи с бонбони, газирани напитки, списания и други малки неща, които иначе не бихте си помислите да си купите. Служителите слагат лесни за вземане неща близо до касите като „импулсивни стоки“, които можете бързо да грабнете и да метнете в количката.
6. Скъпи стоки на нивото на очите
Първото място, на което поглеждате, когато търсите определен продукт на стелаж, е на нивото на очите. Собствениците на магазините знаят това и слагат най-скъпите стоки от съответния вид на средните редове. За да спестите някой лев, винаги поглеждайте на долните и горните редове, където ще намерите по-евтините варианти.
7. Криене на стоки от първа необходимост
Забелязвали ли сте изобщо, че всички основни продукти като мляко и хляб са сложени в задната част на магазина? Това не е съвпадение. Супермаркетите ги слагат там, за да ви се наложи да минете между всички редици със стоки и да видите други изкушаващи неща като джънк фууд и газирани напитки, докато откриете това, което ви трябва. За да не се поддавате на този номер, правете си списък за пазаруване и се придържайте към него.
8. Оферти от типа „10 за 10“
Когато видите оферти от типа „10 за 10“, си мислите, че спестявате пари като грабнете цял куп от една стока само за 1 лев бройката. Но ако четете дребния шрифт, ще забележите, че много стоки са на такава цена и при по-малки количества. Така че не си тъпчете количката с тонове от един и същ продукт (на който вероятно ще му изтече срокът на годност, преди да успеете да го използвате), а вземете само толкова, колкото ви трябва.
Винаги четете дребния шрифт, защото понякога офертата е валидна само ако наистина си вземете 10 бройки. Трябва, обаче, наистина да се замислите дали ви е нужно такова количество.
9. Дразнещи окото знаци
Супермаркетите поставят по-специални знаци, рекламиращи скъпите продукти. Обикновено ги слагат в началото на редиците, за да може да са първото нещо, което видите, и да ви накарат да спрете и да погледнете. Тези хващащи окото знаци и подредба на стоки ще ви отвлекат вниманието от по-евтините неща, затова не се оставяйте да ви подмамят.
10. Постоянна промяна на разположението на стоките
Промяната на местоположението на стоките е не само объркващо, но всъщност е тактика за печелене а пари, използвана от супермаркетите. През определено време служителите разместват местата на продуктите, за да може без да искате да минете покрай неща, които всъщност не търсите, но може все пак да си купите. Винаги четете указателните табели, независимо колко често посещавате съответния супермаркет.
11. Свръхстимулиране на сетивата
Пекарната и магазинът за цветя не са поставени в началото на магазина само за ваше удобство. Те са най-силно миришещите неща и тези миризми могат да предизвикат глада ви. Супермаркетите използват обонянието ви срещу вас като ви карат да огладнявате, което ви кара да пълните количката си повече и да харчите повече пари.
12. Успокояваща музика
Супермаркетите винаги пускат успокояваща музика докато пазарувате. Това може да допринася за по-приятна атмосфера, но изобщо не е добре за портфейла ви. Тази музика има за цел да забави темпото ви и да ви кара да обикаляте магазина по-дълго. Надяват се да ви задържат вътре по-дълго, за да можете безцелно да пълните количката си и да платите повече.
13. Карти за отстъпки или награди
Картите за отстъпки може да предлагат наистина няколко специални оферти, но в крайна сметка са трик на магазините да харчите повече. Помислете: тези карти обикновено са базирани на система за точки, като получавате определено количество точки за всяка похарчена сума. За да се възползвате от специалните оферти, ви трябва минимален брой точки да си вземете „наградата“, което ви подтиква да харчите повече. Картите за награди могат да ви пестят пари, само ако се използват разумно.
14. Цени, завършващи на 0,99
За какво е цялото това нещо с цени, завършващи на 0,99, сместо да се закръглят към цял лев (евро, долар и т.н.)? Може да ви изглежда като някаква странна и случайна тактика, но всъщност е един гениален начин да ви подтикнат да харчите повече. Цените, които завършват на 0,99 (или друга странна цифра), ви подлъгват да мислите, че вземате стоката много по-евтино, когато в действително пестите само стотинка.
Всеки може да плаща в Дубай двойно по-евтино за ресторанти и развлечения – ето как
15. Оферти за ограничено време
Когато видите реклама за „ограничена оферта“, може да се изкушите да си напълните количката със съответния продукт и точно това е целта на собствениците на магазините. Чувството за спешност и празното обещание за изчезваща оферта може да ви накара да си вземете купища от продукта, когато всъщност „ограниченото време“ може да е месеци или въобще да няма такова.