Защо на пилотите им е забранено да говорят при излитане и кацане?

Защо на пилотите им е забранено да говорят при излитане и кацане?

Това невинаги е било така. Но след трагичен инцидент им е забранено да говорят по теми, които не са свързани с полетите

Когато пилотите управляват самолет, разбира се, те разговарят помежду си и то не само за неща, които са пряко свързани с полета. Въпреки това, по време на излитане и кацане или на определена височина, в пилотската кабина става тихо.

Това невинаги е било така. Но след трагичен инцидент им е забранено да говорят по теми, които не са свързани с полетите.

На 11 септември 1974 г. самолет на Eastern Air Lines излита от Чарлстън, Южна Каролина, за Чикаго, с кацане в Шарлът, Северна Каролина. Но никога не достига местоназначението си. Той се разбива и 72 от 78-те пътници на полет 212 загиват.

От Националния съвет за безопасност на транспорта на САЩ заявяват, че причината за катастрофата е неправилно поведение на пилотите. Те са обърнали малко внимание на подхода за кацане, защото са потънали в разговор за политика и други въпроси. Вследствие на този инцидент се приема правило за "тихата кабина" или „правилото на стерилната кабина“.

Най-отдалеченото и самотно място на планетата крие тайна, която никой не е разгадал

Това означава, че никой член на екипажа не може да се занимава със странични дейности по време на критичната фаза на полета. Действия като „ядене на храна, неуместни разговори в пилотската кабина и между пилотската кабина и кабинния екипаж, или четене на публикации, които не са свързани с правилното провеждане на полета“, са изброени изрично от FAA и трябва да се избягват.

Критични фази по време на полет са така нареченото рулиране (на пистата), излитане, кацане и полетни операции под 3000 метра. Разрешени са само комуникации, които са важни за безопасността на самолета.

Подобна регулация има и в Европа

Въпреки че регламентът на FAA се прилага само за САЩ, и в Европа има подобен регламент - EU-OPS 1.085. Там се казва: „Командирът може да позволи на членовете на екипажа да не извършват дейности по време на излитане, първоначално изкачване, окончателен подход и кацане, ако това не е необходимо за безопасната експлоатация на самолета“.

Там, където се срещат океаните – уникални места на Земята

От само себе си се разбира, че не трябва да има странични разговори при полет под 3000 м и дейности, които могат да отклонят вниманието от управлението на самолета. Инцидентът от 1974 г. не е пряко разгледан в обучението на пилоти, но има други бедствия, които стават част от програмата за обучение.

Авиационната индустрия се учи от грешките си, а новите процеси и системи правят летенето все по-безопасно. За да се предотвратят повторни грешки като тези през 1974 г., симулаторните полети се извършват на всеки шест месеца, през които, наред с други неща, се извършва обучение при лоша видимост.

В кои случаи на екипажа е разрешено да наруши „Правилото за стерилна пилотска кабина“?

Понякога екипажът трябва да уведоми пилотите за потенциална опасност в кабината. Japan Airlines посочва като такива пожар, дим, необичаен шум, вибрации или специални ситуации, в които членовете на екипажа могат да се свържат с пилота, дори ако машината е в режим на излитане или кацане.

Харесайте pochivka.blitz.bg и във Фейсбук, където ще намерите още много полезни и интересни четива за всеки!

Коментирай