Почти всеки човек, който поне веднъж е участвал в полет със самолет, вероятно се е чудил защо пътниците в самолета не са оборудвани с парашути.
Осигурени са индивидуални кислородни маски, спасителни жилетки, аварийни изходи, но, изглежда, липсват най-необходимите неща, които спасяват животи по време на полет.
Самолетът е най-безопасният вид транспорт
Рискът от пътуване със самолет е силно преувеличен. Статистиката показва, че сред популярните видове транспорт, представени от железопътен, морски и шосеен, авиацията се счита за най-безопасния.
Дъжд валя в кабината на самолет! Пътниците стоят 4 часа мокри ВИДЕО
Според международната организация за гражданска авиация ICAO към ООН, само един на милион пътнически полети завършва с трагедия. Шансът да станете жертва на самолетен инцидент е 1 към 8 милиона, което е несравнимо със загубата на живот при пътни инциденти.
Също така е успокояващо, че не всеки инцидент, включващ самолети, е критичен. Според изчисления за двадесетгодишен период при извънредни ситуации с граждански самолети от 54 хиляди души са оцелели повече от 52 хиляди.
Неуместността на парашутите на борда на самолета се подкрепя от надеждността, постоянното усъвършенстване на самолетите и професионализма на техните екипажи.
В допълнение към многодневните тестове по време на пускане в експлоатация, самолетът се подлага на щателна проверка преди всеки полет, което отнема повече от един час.
Морален фактор
Една от причините да няма парашути в пътническите самолети е моралният фактор. Като парадира с индивидуални средства за спасяване, компанията сякаш признава своята некомпетентност в осигуряването на безопасността на услугите, които предоставя.
Повечето пътници имат естествен страх от височини, подсилен от множество филми и видеоклипове за самолети. Страхът се подклажда от медиите при проблеми със самолети.
Не всеки човек е способен на самостоятелен скок с парашут. За това свидетелстват инструктори, които е трябвало да убеждават, а понякога и с физическа помощ да изведат от самолета хора, които са изявили лично желание, платили са пари и са преминали подходящо обучение.
Извънредната ситуация на борда на самолет почти винаги е придружена от паника. Сблъсъкът в близост до няколкото изхода няма да позволи на най-близките до тях пътници да напуснат нормално борда и ще намали шансовете на останалите.
Технически въпроси
Парашутът е доста сложна и тромава система, поставянето й изисква умения и време, което в извънредна ситуация е много малко. В същото време всяко средство за спасяване се избира за човек според индивидуалните параметри.
Само внимателно регулирани ремъци ще избегнат нараняване по време на разгръщане и кацане на сенника. Ако всеки пътник е оборудван с парашут преди заминаване, тогава можете да забравите за комфорта в кабината на самолетите, не всички от които имат голям обем.
Скачането от неподготвен самолет само по себе си е опасно начинание. Има вероятност човек да бъде засмукан от двигателя или да бъде се разбие в крилата и кила. Рискът се увеличава по време на неконтролиран полет, който е придружен от катастрофа на самолет, турбуленция, отделяне на части от фюзелажа и други пътници, които се опитват бързо да напуснат опасно място.
След като напусне самолета в състояние на стрес, човек ще трябва правилно да се прегрупира и да издърпа халката на парашута, което отново е малко вероятно без подходящ курс на обучение.
Оборудването на пътнически самолет със система, подобна на тази на въздушнодесантните войски, не е възможно. Трудно е да си представим луксозен интериор, по който има кабели с колани, определени за всеки пътник.
Техническата страна на отказа от парашути на граждански самолети включва режима на полет. Съвременните самолети прекарват по-голямата част от времето си на надморска височина от около 10 хиляди метра.
Температурата на въздуха тук пада до минус 50 градуса по Целзий, а въздухът е толкова разреден, че човек без специален апарат не може да живее в такива условия повече от 30 секунди.
Не бива да забравяме и критичните скорости за скок, които за пътническите самолети достигат до хиляда километра в час.
Икономически проблеми
Оборудването на самолетите на гражданската авиация с парашути е нецелесъобразно и от икономическа гледна точка.
Теглото на парашута може да достигне 10 кг. При среден капацитет на самолетите от 50–70 души, допълнителното тегло на борда ще бъде повече от 500 килограма, което поради ограничената товароподемност на самолета ще се отрази негативно на способността за транспортиране на полезен товар.
Кои са най-лошите места в самолета - не сядайте там
Средната цена на един парашут варира от $1000 до 3000 и не всеки превозвач може да си позволи допълнителните разходи за осигуряване на своя авиофлот с такива устройства.
В заключение трябва да се отбележи, че най-често парашутът просто не е полезен в случай на инцидент, тъй като огромната част от катастрофите се случват по време на излитане и кацане, когато скачането зад борда на твърде ниска надморска височина губи всякакъв смисъл.