Известен БГ пилот разкри колко всъщност струва един самолетен билет

Цените на авиокомпаниите се основават на това, какво отделните клиенти са готови да платят, посочва той

https://pochivka.blitz.bg/oferti/izvesten-bg-pilot-razkri-kolko-vsashtnost-struva-edin-samoleten-bilet Pochivka.blitz.bg
Известен БГ пилот разкри колко всъщност струва един самолетен билет

Източник: Снимка: Shutterstock

Замисляли сте се как се оформя цената на един самолетен билет? Вероятно не е толкова лесно колкото си мислите. Наш пилот посочи в детайли отговорът на този въпрос.

Българският пилот от "Луфтханза" Марио Бакалов, който и преди е публикувал любопитни материали по темата за полетите, отново разкри факти от "кухнята".

"Добре е да се знае, че цената на един билет няма нищо общо с разходите около полета. Цените на авиокомпаниите се основават на това, какво отделните клиенти са готови да платят. Цели отдели и компютърни системи се занимават със задачата да изчисляват на базата на много данни кога и на каква цена да предлагат място за съответния полет.

Летим с RyanAir за 15 евро  до 55 дестинации

Важна роля играят празници, ваканции, време на деня или пък големи спортни събития както европейското по футбол или олимпиадата във Франция. Още по-сложно става, когато се изчисляват цените за полети с прекачване или пък между авиокомпании. Разбира се, целта винаги е една, да се постигне най-високата цена за дадено място и полет.

Авиокомпаниите се стремят да напълнят самолетите си, но не винаги пълният самолет означава задължително печалба.

Нека разгледаме разходите от грубо 25.000€ на един примерен полет от Щутгарт до Палма де Майорка и обратно с А320 и 162 пасажери, т.е. 90% запълване. Една трета от разходите са свързани със самото транспортиране на пътниците, значи около 50€ на човек. От тях 80% са за данъци и летищни такси.

Допълнително възникват разходи около теглото на пътниците, средно 3 литра на човек на час (спрямо празен самолет). В нашия пример това са още 11 евро.

Независимо дали има пътници на борда или не, когато самолетът е във въздуха той генерира разходи под формата на такси за излитане и кацане, за шум и вредни емисии, за обслужване и обработване на самолета (ground handling), за контроли за сигурност на летището и за керосин. Те са около 45% от оперативните разходи.

Освен изброените разходи има и фиксирани разходи, около 23%, които съществуват дори и самолетът въобще да не излети. Това са заплати за персонал, техническа подръжка на самолетите, но и капиталови разходи като лихви и амортизация на авиопарка, лизинг и застраховки. Освен това поддържането на администрация също струва пари.

При тези примерни разходи авиокомпанията започва да печели пари едва когато билетната цена мине средно 160€. Това може да бъде постигнато с микс от цени и действително рядко се случва пътници да са заплатили една и съща цена.

Как е възможно да се продават билети за 9.99€?

Това са златните правила за евтино пътуване



Все повече авиокомпании, особено нискотарифните, залагат на допълнителни продажби извън билетите и така успяват да финансират подобни цени. Това са услуги като резервиране на място, вземане на багаж, храна и напитки на борда и други. Дори някои от тях стават на практика принудителни за клиента. Приходите от такива услуги на американската нискобюджетна компания “Спирит" например достигат 50%. Допълнителни субсидии за използването на летища в структурно слаби региони (малки летища в отдалечени райони) допълват липсващите приходи от билети.

Общо взето авиацията е една силно конкурентна и регулирана индустрия с високи изисквания, но доста ниски маржове, печалбата за един билет варира средно между 5 и 8 евро."

 

Горещи

Коментирай