През април, последния обработен месец в НСИ, в Пловдивска област са пренощували 60 хиляди туристи. Почти 80% от тях са българи, останалите - чужденци.
За съжаление, няма никаква официална статистика колко от чужденците са организирани и докарани целенасочено в Пловдив на екскурзия и колко са се самоорганизирали и са хванали самолета, автобуса или влака от родината си, за да разгледат древния, но вечен град. В повечето случаи за съществуването на 384-хилядния град в малка България те разбират от свои приятели, от Фейсбук, Инстаграм или от туристически блог.
Тяхното пътуване е много по-различно от организираните с туроператор екскурзии, където чужденците виждат само най-доброто от града. Т. нар. пътешественици са истинският барометър за това как изглежда Пловдив като туристическа дестинация, пише "Марица".
Защото те ползват градския транспорт и таксита, попадат на случайни кръчми, ядат дюнери на крак, влизат в произволен хранителен магазин, където често продавачите не говорят английски, и отчаяно търсят обществена тоалетна, когато са навън. Колкото и последното да предизвиква ехидни усмивки, това си е проблем.
Пловдивско село се превръща в малък Вавилон, чужденците проговарят на български
"Почти всеки ден се случва. Още на старта на безплатните туристически обиколки пред сградата на Община Пловдив все някой ще попита: А къде мога да ползвам тоалетна? Има два варианта - или да пратим чуждестранните туристи отзад в химическите тоалетни, които са доста нелицеприятни, или в близките заведения, където обаче трябва и да си купят нещо", разказва Аделина Калъпчиева от Plovdiv Free Tour.
Пловдив има непренебрежимо конкурентно предимство пред много други европейски градове - не е толкова популярен и пренапрегнат от орди с туристи. Новото поколение пътешественици търсят съвсем различни преживявания.
На младите им харесва пъстрият и шумен квартал „Капана“, на по-възрастните - античните руини и Старият град. Има някои, които идват тук, за да се насладят на социалистическата архитектура, други катерят тепетата, на трети приоритет са им казината. Но най-многобройни са тези, които посещават Пловдив покрай фестивали, концерти или други културни мероприятия.
„10 уикенда в годината работим много добре. Това са точно дните с най-силните музикални събития", потвърди преди време на голямата среща за устойчив туризъм Hospitality Circle 2024 Ивайло Рашев, оперативен мениджър на DoubleTree by Hilton Plovdiv.
"Уикендите в Пловдив действително са много силни, за разлика от София. Имаме по 40-50 заявки на ден, направени буквално в последния момент, да кажем в четвъртък", каза и Мариела Балчева, търговски директор на хотела.
"Туристическият бранд на Пловдив има много съставки - събитиен, културно-исторически, спортен, винен, гастро, шопинг и т.н. - обобщи на срещата зам.-кметът по култура Пламен Панов. - За да го има това, трябва да са налице още много неща - добра транспортна свързаност, включително работещо летище, чистота, условия. Стремим се за целогодишна и балансирана културна програма, която да привлича туристи."
Ами, няма го! Гастрономията е важен елемент в културата на един град, но в Пловдив са много малко местата с автентична кухня, единодушни бяха по време на срещата Ивайло Дернев и Димитър Семков, издатели на медии за култура и туризъм и собственици на заведения в "Капана".
"Градската среда е проблем. Ако я няма нея, каквото и да покажем на туристите, няма да се получи. Трябва да има естетизация във всеки детайл", категоричен е Дернев. Като част от артквартала "Капана" от много години, той смята, че е крайно време да се въведе някакъв контрол - за добър вкус, за ред и за естетика. Така ще се сложат и юзди на инвеститорите. Защото качественият турист не иска това, което е в момента.
Най-голямата битка е да задържим туристите по-дълго при нас, включва се и Димитър Семков. Обикновено тези, които се озовават в "Капана", са чули за този „феномен“ в столицата и отскачат дотук само за ден. Или пък ги водят с автобуси, организирани от туристически компании, пият кафе, обикалят половин ден и нощуват по хотелите в столицата. Без редовни и разнообразни полети на Летище Пловдив друго не може да се случи.
Според статистиката туристите, отседнали в Пловдивско, са регистрирали средно по 1.9 нощувки през април. Но най-доброто предстои - летните месеци и пикът през септември са много обещаващи.
По данни на Териториално статистическо бюро Юг най-многолюдни са гостите от съседните страни. Турция държи дял от една четвърт от всички, на второ място идват гърците, но с голяма разлика от лидера - едва 7%, после се нареждат туристите от Германия. Учудващо, но на четвърто място са пристигналите от друг континент - от САЩ, а на пето - италианците.
Делегация от популярни румънски блогъри и инфлуенсъри гостува в Пловдив преди десетина дни по покана на Общината и Сдружението на пловдивските хотелиери. Целта на тридневния престой беше да се запознаят с културното и историческото наследство на града и да споделят своите впечатления пред аудиторията си от над 115 000 последователи. От публичните снимки, които Общината пусна, става ясно, че инфлуенсърите са общо петима.
Румънските гости бяха посрещнати от заместник-кмета Пламен Панов, който отбеляза, че България е предпочитана дестинация за румънските туристи, а Пловдив е в топ 10 за входящ туризъм през 2023 г.
Програмата, изготвена от Дирекция „Туризъм“, включваше посещение на водещите туристически атракции, като Античния форум на Филипопол, Епископската базилика, главната улица, Сахат тепе, Регионалния етнографски музей, Римския стадион и възрожденските къщи в Стария град.
Румънските гости бяха особено впечатлени от Античния театър, където по стечение на обстоятелствата присъстваха и на концерт на Марио Бионди. Групата бе посрещната по сценарий с фолклорна програма в двора на къща Хиндлиян, после запозната със старинните рецепти в музейната аптека "Хипократ", разходиха из местни винарски изби, за да дегустират отбрани вина.
От местната администрация обясниха, че публикациите, снимките и клиповете от посещението ще бъдат включени в блоговете и социалните мрежи на инфлуенсърите, популяризирайки Пловдив сред румънската аудитория.
Истински бум в откриването на места за настаняване е имало в Пловдив през миналата година. По данни на системата ЕСТИ към Министерството на туризма, те са се увеличи с около 1/4 и възлизат на общо 616. В това число влизат 136 хотели и хостели с над 10 легла и 480 обекта с под десет легла.
Именно във втората група са апартаментите за гости, които се отдават през платформи за краткосрочно наемане. Общо регистрираната леглова база в града е 8803, като в частните апартаменти се отдават 1843 легла.
Според анализа на отдел "Туризъм" в Общината през миналата година туристите все повече са се ориентирали към настанявания при частни домакини - къщи и апартаменти, част от тях некатегоризирани и съответно неплащащи туристически данък. Наемат се през сайтовете booking.com и Airbnb.
Въпреки че платформата booking.com изисква удостоверение за категоризацията на местата за настаняване за Пловдив (при филтър до 5 км от центъра на града), експертите от Общината са идентифицирали 47 нелегални места за настаняване. На една от сесиите си Общинският съвет припозна проблема и ще търси съдействие от Инспектората за решаването му.
Според статистиката средната заетост на хотелите е около 30 и 33 процента. Пикове има при големи културни или спортни събития. Подобни данни за частните квартири няма. Обаче туристите, които организират пътуването си сами, наистина предпочитат градските къщи за гости. Организираните туристически групи по подразбиране се разполагат в хотели, с които туроператорът има сключен договор.
The Times за Пловдив: Магичен град, който се намира, където най-малко очаквате
И колкото и да е учудващо, бизнесът в Пловдив повече харесва т.нар. пътешественици, защото те ползват много услуги в града - транспорт, хранене, развлечения, шопинг, туристически атракции. Организираните групи вървят по маршрут - поят ги и ги хранят само в определени ресторанти (отново с договорни отношения) и гидовете ги водят под строй по забележителностите на града.
Kмeтът нa Бapceлoнa Xayмe Koлбoни плaниpa дa пpeмaxнe вcички тypиcтичecки aпapтaмeнти в гpaдa дo 2028 г. Heгoвaтa цeл e дa нe пoднoви нитo eдин oт cъщecтвyвaщитe 10 101 лицeнзa зa тaкивa aпapтaмeнти. Cпopeд нeгo тaзи мяpкa щe пoмoгнe зa peшaвaнe нa пpoблeмa c нeдocтигa нa жилищa и виcoкитe нaeми в Бapceлoнa, кoитo в мoмeнтa ca cpeднo нaд 1100 eвpo нa мeceц.