Железопътната линия Мидълтън в Лийдс не е спирала да работи през последните 260 години – по-дълго от която и да е друга железница в света. Създадена е със закон на британския парламент през 1758 година за превозването въглища от мините в Мидълтън до фабриките в Лийдс.
По това време релсите са били изработвани от дърво. Въпреки че парните двигатели вече били използвани в производството, никой още не се бил сетил са ги сложи на колела.
Това е страшната железопътна линия, покорила Забранената планина
Семейство Брандлингс, които управлявали мините в Мидълтън, били в по-неблгаоприятна позиция спрямо конкуренцията, тъй като нямали директен достъп до речния транспорт. Затова Ричард Хъмбъл, агент на собственика Чарлз Брандлинг, предложил да се построи релсов път за каруци, където коне да могат да дърпат пълните с въглища коли по дървени релси. Първата отсечка била построена през 1755 г. в земите на Брандлинг и неговите съседи до пристанището на реката при кея на Туейт Гейт.
През 1757 г. пътят бил удължен до Лийдс. За да бъде сигурен, че ще бъде запазен, Брандлинг издействал законов акт от парламента, с който пътят се превърнал в първата света железница, одобрена от парламента.
Заради възможността въглищата да се транспортират евтино, цената им се запазила ниско, поради което много производства можели да ги купуват и използват. Това помогнало на много индустрии в града като грънчарство, производство на тухли, стъкло, обработване на метали и производство на бира.
С настъпването на 19-и век вече имало огромен напредък по отношение на парната технология. Инженерът иноватор Ричард Тревитик построил първият парен двигател с голямо налягане, като така открил пътя на първия парен локомотив. Тревитик го построил в помощ на металодобива в Коулбрукдейл. Две години по-късно той построил още един парен локомотив.
Мината в Мидълтън се сдобила със свой парен локомотив, наречен „Саламанка“, през 1812 г. Той бил построен от английския производител на парни двигатели Матю Мъри, които взел проекта на Тревитик и го подобрил, използвайки два цилиднъра вместо един за по-гладко придвижване, пише Amusing Planet.
„Саламанка“ бил първият локомотив със зъбна рейка. Оригиналният локомотив оцелял само 6 години – той бил унищожен, когато котелът му експлодирал и водачът му загинал. След още една експлозия на котел, която убила първия в света машинист на редовен локомотив – Джеймс Хюит, мината в Мидълтън се отказала от парните машини и се върнала към използването на коне, с изключение на една отсечка от 1 миля близо до главната мина.
Не правете това в Англия! 5 неща, които са забранени, но малко хора знаят за това
През 1881 година пътят бил променен според новите стандарти и се свързал с други железници. Той продължил да работи до 60-те години на 20-и век, когато мината затворила и се наложило доброволци да се грижат за железния път.
Днес железницата Мидълтън работи като част от исторически железен път с няколко стари парни локомотива и няколко дизелови, които теглят ретро вагоните.