Мостовете, по дефиниция, са предназначени да ни отведат от едно място на друго. Има и такива, обаче, с които няма да стигнете до никъде.
Те са пръснати по цял свят – фрагменти от изоставена инфраструктура, които все още стоят и напомнят за лошо планиране и обрати на историята.
Тайният мост до най-голямото съкровище на инките
Някои от тези мостове са построени по проекти, които така и не изпълнили предназначението си, изоставени заради стопени финанси. Други са жертва на природни бедствия, унищожени от гнева на природата, пише Atlas Obscura.
Въпреки че вече не се използват, тези странни места имат своя чар. От наводнена пътека в Шотландия до еднопосочен път в Южна Африка, вижте 8 чудати моста, които не водят до никъде.
Белхейвън, Дънбар, Шотландия
Морето често заплашва да потопи този забравен мост, бушувайки около основите му и отрязвайки връзката му със сушата. Но за изненада на всички, този странен мост за никъде всъщност води някъде.
Той се използва от желаещите да пресекат Биел Уотър – сравнително голям поток, който тече през село Биел на юг от Дънбар. Точно преди да се влее в Северно море потокът минава под късия метал пешеходен мост с бетонни стълбове и стъпала.
При отлив можете да минете по моста, за да стигнете до плажа от другата му страна. Когато водата се покачи, пътеката към плажа изведнъж става непроходима. По време на прилив водата залива земята около моста и той изглежда сякаш стърчи по средата на морето.
Висящият мост на Боди Крийк, Фолклендските острови
Bodie Creek Bridge in the Falkland Isles, the most southerly suspension bridge in the world. Built in 1925 and stopped being used in 1997. It is in bad shape and not safe to cross. Photo: Duncan Steele.
Публикувахте от Abandoned Spaces в Събота, 5 май 2018 г.
Когато това съоръжение е построено, то е обявено за най-южния висящ мост в света. Сега е изоставено и опасно за преминаване, тъй като може да пропадне във водата.
Мостът е завършен през 1925 година и затворен през 1997 от съображения за сигурност. Черните пътища, които той свързвал от двете страни на протока, отдавна са изчезнали. Подпорните греди са започнали да пропадат във водата, което му придава вид на мост за никъде.
Хилендейл, Еуклид, Охайо, САЩ
Hillandale Bridge in Euclid Ohio
Публикувахте от Mel's Adventures в Събота, 14 декември 2019 г.
На върха на хълм на старт павиран път в американския град Еуклид (Евклид), близо до градски парк, се намира мост от 20-те години на 20-и век. Той е устоял на изпитанията на времето, но се е превърнал в мост към нищото.
„Хилендейл“ е построен по план за разширяване на жилищните райони, който така и не е осъществен. Той и районът около него са изоставени по време на Великата депресия през 30-те години и никой предприемач не посмял да продължи започнатото.
Мост за никъде, Ирлавас Пагастс, Латвия
“Tilts uz nekurieni” или „Мост за никъде“ е железопътен мост за теснолинейка, който наистина не води никъде. Отвсякъде е заобиколен от зелени ливади.
Бетонното съоръжение над река Абава, което е дълго 55 метра, е построено през 40-те години като част от новата линия Тукумс-Кулдига. Тогава, обаче, избухнала Втората световна война и линията не била завършена.
Изоставеният мост още си стои в село Ирлавас, близо до град Сати. За мнозина той представлява мемориал от времето на войната.
Кинзуа, планина Джиует, Пенсилвания, САЩ
Когато мостът „Кинзуа“ бил построен през 1882, хората били смаяни. 100 години по-късно мостът бил отнесен.
Първоначалният виадукт бил висок 92 метра и дълъг 625 метра, което го правело най-дългия по това време. Бил обявен за „Осмото чудо на света“.
През 1900 г. той бил построен наново с по-здрава стомана, за да може да издържа тежките товарни влакове. Той бил използван с комерсиална цел до 1959 г., а след това по него минавал само един, много по-лек туристически влак.
Инспектори затворили моста през 2002 година и, когато той се превърнал в обичана местна забележителност, започнал процеса по реставрацията му. През 2003 година торнадо от първа степен ударило моста. 11 кули от централната част били откъснати и изхвърлени в долината, а само крайните части на съоръжението се запазили здрави. След това само за 30 секунди металното чудовище се сгромолясало.
Днес посетителите могат да минат по 90-метрова възстановена отсечка, която води до площадка за наблюдение с поразителна гледка към долината на Кинзуа Крийк и руините на моста отдолу.
Мост за никъде, планина Балди, Калифорния, САЩ
Този мост с формата на арка, е построен през 1936 г. на север от Азуса, Калифорния. По време на строителството му окръг Лос Анджелис твърдял, че мостът и пътищата, които той свързва, ще бъдат един от най-живопистните маршрути в цяла Америка.
За нещастие това бързо се променило, когато пътят Ийст Форк, който осигурявал достъп до моста, бил отнесен при голямо наводнение през 1938 г. Целият проект бил изоставен, а мостът останал завинаги да стърчи по средата на нищото в планината Шийп без нито една кола да е минавала по него.
Виадукт Петробрас, Бразилия
Viaduct Petrobras in Brazil, it looks like aliens picked up a stripe of highway and just dropped it in the middle of the rain forest.
Публикувахте от Joe Kelley в Петък, 11 май 2018 г.
Виадуктът се издига в гъстата бразилска джунгла като доказателство за лошо планирани правителствени разходи.
Той трябвало да свързва магистралата Рио-Сантош, която започнала да се строи през 1960 г., с вече съществуващата пътна мрежа. В последната минута плановете били променени и съществуващият път бил свързан с крайбрежен път. Така новопостроеният виадукт просто бил изоставен.
Той е дълъг 300 метра, висок е 40, има тунели, мантинели и масивна бетонна основа. Всичко това бавно започва да потъва в зеленина. В наши дни то е популярно място за любителите на скалното катерене и скоковете с бънджи.
Мостът на магистрала „Форшор“, Кейп Таун, Южна Африка
Известният още като „недовършеният мост в Кейп Таун“ бил част от голям проект, измислен в края на 60-те години. Пръстеновидна магистрала трябвало да реши проблема с трафика, който се очаквал да се засили през следващите години.
Божият мост край Враца е истинско природно чудо, но е малко познат
Строителните работи започнали през 1970 г., но спрели през 1977 г. без никакви конкретни причини. Неочакваният му край станал повод за безброй градски легенди, опитващи се да обяснят какво се е случило.
В наши дни мостът продължава да се извисява така, както е построен. Той се използва за паркинг, за място за заснемане на телевизионни предавания и фотосесии, а през 2010 г. за Световното първенство по футбол на него беше поставен гигантски вувузел.