Япония има голям проблем - населението ѝ все по-малко иска да пие алкохол. Още по-лошо - тенденцията е най-забележима при младите хора. Защо пък да е проблем това? Все пак обикновено за правителствата полагат всички усилия за обратното - да накарат хората да пият по-малко, пише webcafe.bg.
Защото колкото по-ниска е консумацията на алкохол, толкова по-малко пари влизат в държавния бюджет от данъци и акцизи.
Конкретно за Япония това означава, че за 40 години приходите от акцизите върху алкохола са спаднали драстично. През 1980 г. те са били 5 на сто от всички данъчни приходи, а през 2020 г. вече са едва 1,7 на сто. Само през 2020 г. номиналното намаление спрямо предходната година е със 110 млрд. йени - 800 млн. евро - най-големият спад за последните 30 години.
Сега жителите на страната пият средно по 75 литра алкохол годишно при 100 литра през 1995 г. По отношение на вида алкохол - най-голям е спадът при бирата - с 20 на сто през 2021 г.
Стюардесите полудяват, когато правите тези 10 неща в самолета
А това при бюджет, който така или иначе е на дефицит - 340 млрд. евро, е още по-голям проблем. Особено в страна със застаряващо население - данните на Световната банка, цитирани от "Би Би Си" сочат, че близо една трета от хората в Япония са над 65 години - най-високото съотношение в световен мащаб.
Данните от проучвания отпреди няколко години, цитирани от The Japan Times сочат и ясна тенденция - най-малко пият най-младите. Според изследване на японското здравно министерство сред мъжете от различни възрастови групи, най-много пият тези между 50 и 59 г. - 46 на сто от тях редовно употребяват алкохол.
С възрастта процентът пада, като в групата от 20 до 29 г. редовно пият едва 11 на сто от мъжете.
Обясненията за намаляващия интерес към алкохола са няколко. Едното, естествено, е пандемията - хората си стоят вкъщи и не ходят по заведения. Другото е структурата на населението - възрастните хора не пият толкова много.
Има обаче и друга, икономическа причина. В Япония е традиция социализирането с колегите и началниците след работа с помощта на алкохол.
"Най-големият фактор за намаляващото пиене се дължи на това, че има повече хора, които не са регулярен персонал и получават по-ниско заплащане", казва проф. Кенжди Хашимото от университета Уаседа, цитиран от The Japan Times. За тези хора това са разходи, които може просто да не се налага да правят.
Деринкую - тайният подземен град, построен от извънземни СНИМКИ
Данните от пазара на труда в Страната на изгряващото слънце от 2015 г. сочат, че т.нар. "ниска класа" - временно наети или на непълен работен ден, е почти 30 на сто. Освен по-малки заплати, те имат по-малка възможност да поддържат лични отношения с мениджърите или началниците си, т.е. практиката за социализация чрез питие и комуникация.
Тези японци се прибират вкъщи след работа, вместо да излизат с колегите, а това значи обикновено и че пият по-малко.
"Дълго време след войната японците приемаха страната си като нация на 100 милиона души от средната класа. Това роди култура на пиене, особено при мъжете", казва Хашимото. Сега обаче нещата се променят.
Освен това вероятно при по-младите хора социалните медии да известна степен заместват личния контакт на живо, което също води до по-малко посещения по барове и заведения.
А сега работата от вкъщи допълнително може да задълбочи тенденцията и все повече японци да не намират смисъл от това да пият с колегите си, за да подобрят комуникацията с тях.
Новото нормално не се приема с лека ръка от властите и те наскоро дори започнаха кампания, с която целят да стимулират младите хора да пият повече и да върнат популярността на алкохола.
8 странни правила в Япония, които трудно разбираме
Националната приходна агенция обяви национален конкурс за идеи как да се пие повече. Той се нарича "Саке Вива!" и призовава хората на възраст от 20 до 39 години да споделят бизнес планове за насърчаването на търсенето на местен алкохол - саке, уиски, бира или вино.
Участниците трябва да дадат примери за успешни промоции, брандиране и дори методи за продажби през метавселената. Те могат да предложат нови продукти или дизайни, както и да наблегнат на фокуса върху консумацията на алкохол у дома.
Срокът за кандидатстване в конкурса е до края на септември и в него могат да участват и хора от други страни, стига да промотират японски напитки.
Най-добрите предложения ще бъдат разработени с помощта на експерти и представени през ноември на специално тържество. Победителят ще получи и рамо от данъчните, за да превърне идеите си в бизнес.
А вие дали бихте могли да убедите японец да пие повече?