Кралица Елизабет II обичаше кралския влак. Кралската яхта беше лукс, който е повече за шоу, отколкото за удобство, докато влакът беше нейният уникален начин да пътува комфортно и без суматохата на полетите.
Скромно обзаведен в стила на 70-те с винилни панели и малко повече декоративни елементи, кралският влак пасваше на нейния ненатрапчив вкус и беше леснодостъпен за нея в Уиндзор. Затова и не е изненада, че планът за едно последно пътуване на кралицата с железницата отдавна беше част от операция „Лондонски мост“, в случай, че тя почине в Шотландия.
Как кралица Елизабет изгуби любимото си средство за пътуване и избухна в сълзи
Беше предвидено, че кралският влак, който по случайност не е бил собственост на кралицата, а от германската държавна железопътна компания DB Cargo, ще бъде използван за превозването на тялото ѝ в Лондон, пише “The Spectator”.
Кралицата би одобрила това. Началото на идеята за кралски влак тръгва от кралица Виктория, за която компанията Great Western Railway осигурява специален вагон през 1840 г. Според компанията той бил „красиво аранжиран с висящи дивани от резбовано дърво в богатия стил на Луи XIV“. Били нужни няколко години да бъде убедена кралицата да го използва, и то само след като на покрива било монтирано специално устройство, с което тя да може да сигнализира на машиниста, че смята, че влакът се движи прекалено бързо.
Но след като Виктория започнала да прави по-дълги пътувания – например от и до Балморал, тя разбрала, че влакът ѝ дава уникална възможност да се придвижва из страна и да се показва на поданиците си. Никой друг монарх преди това не е могъл да бъде виждан от толкова много хора и това определено засилило нейната популярност.
Затова и решението ковчегът на Елизабет II да бъде пренесен по въздух между Единбург и Лондон, а не с влак, е толкова разочароващо. Промяната в плана, който е ясно разписан във версията на операция „Лондонски мост“ от 2017 г., станала след началото на първите локдауни заради Covid. Решението е взето съвместно от двореца и полицията в резултат на опасения, че при преминаването на влака по линията на Източния бряг ще има сериозни проблеми с охраната и сигурността на обществения ред.
Въпреки всички опасения, Елизабет II обичаше своя частен влак. За разлика от съпруга си, принц Филип, който почина миналата година, тя попадаше в един свой собствен удобен свят докато пътуваше с железницата.
Ето 6 причини, поради които най-дълго управлявалият съвременен монарх обожаваше своя кралски влак:
Частен влак
Тъй като кралският влак е частен, кралското семейство може да пътува из Обединеното кралство в пълно уединение заедно със своите сътрудници и персонал.
Уникална история
Първият кралски влак се повявява за пръв път през юни 1842 г., когато кралица Виктория се качва в такъв. Пътуването трае 30 минути от Слоу до замъка Ундзор до гара „Падингтън“ в Лондон. Тя пише в дневника си, че пътуването било „превъзходно и толкова бързо“. Оттогава влакът има много „прераждания“, последното от което е през 1977 г. – на Сребърния юбилей на Елизабет II.
От вкъщи до вкъщи
Вътрешността на влака е изненадващо скромна и непретенциозна. Твърди се, че кралицата, която не обича излишните драми, го харесвала така и обожавала факта, че нейните любими коргита също можели да се качат във влака. Но това невинаги е било така. Един от богато украсените вагони от времето на кралица Виктория сега е изложен а Националния железопътен музей в Йорк, информира railwaytraveller.com.
Скъпи спомени с Филип
Кралицата и съпругът ѝ – херцогът на Единбург, пътуваха често с кралския влак и тя имаше много скъпи спомени от техните обиколки заедно на Обединеното кралство.
И спомени с Меган...
Когато Меган Маркъл – херцогинята на Съсекс, живееше в Обединеното кралство, тя направи едно паметно пътува с кралица до Чешир. Когато пристигнаха, заедно те изпълниха няколко кралски ангажименти. Изглеждам обаче, че принц Хари едва ли в скоро среме ще пътува с кралския влак...
Нощно удобство
Влакът има легла и дори две бани, което означава, че кралското семейство може да преспи там. Това е много удобно, когато им се налага да участват в събитие рано сутринта.