Японският офис живот е много различен от европейския и много от техните навици изглеждат изненадващи по нашите ширини - дори странни.
Но ако познавате културата на японците и техния възглед за ежедневните неща, всички тези особености намират своето логично обяснение.
Вижте 9 изненадващи факта за начина, по който работят японците:
Голям проблем с алкохола в Япония и защо младите не искат да пият?
1. В Япония не е обичайно да се използват услугите на почистващи фирми или да се наемат чистачи - смята се, че служителите могат сами да поддържат офиса чист. Освен това всички участват в почистването, включително висши мениджъри и мениджъри от средно ниво, които почистват подовете или метат пода заедно.
Японците свикват със съвместното почистване от детството: в училище това е част от играта и учебния процес, а след това част от основната работа. Желанието за чистота е заложено в японската култура и разпространените тук религии - будизъм и шинтоизъм, което обяснява уважението към процеса на почистване. Никой не се учудва, че шефът слага гумени ръкавици и отива да чисти тоалетната, а самият той смята това за нормално.
2. В Япония колективът е над всичко и всички прояви на индивидуалност се приравняват на опит за разрушаване на хармонията в групата. Следователно има много неща, които трябва да се правят заедно, не само чистенето. Например в много компании работният ден започва с колективно упражнение или с изпълнение на химн, мотивационни песнопения. Следователно обичайната конфигурация на офиса винаги е общо пространство, тук не се приемат отделни стаи, а преградите между работните места се срещат много рядко.
3. Всички решения трябва да бъдат съгласувани с лидера, който при необходимост ги съгласува със своите началници и т.н. Това е фундаментално различно от европейския модел, който насърчава делегирането и инициативата. Кариерният растеж тук се извършва според графика, ако служителят прави всичко според правилата. Опитите за изпъкване могат да доведат до обратния резултат - индивидуалността в японската корпоративна култура не е на почит.
Офис служителите в Япония се наричат сараримани, от английския salaried man - „човек на заплата“.
4. Японците винаги идват в офиса с официален костюм, но в много компании има възможност да се преоблекат и работят с тениска и плажни чехли. И понякога по чорапи - в почти всички офиси има мек килим на пода, върху който много сараримани предпочитат да ходят без обувки. Затова често изглежда сякаш различни хора се возят в метрото сутрин и работят в офисите след това.
5. Първият поздрав на колегите винаги звучи като „Добро утро“, дори и да се случи към края на работния ден. Обичайно е да се сбогувате с фразата „Благодаря ви за работата“ и трябва да го кажете така, че всички да могат да чуят. Обикновеното кимване на няколко колеги наоколо, преди да си тръгнете, няма да свърши работа.
6. Колегите никога не се обръщат един към друг с имената, а само с фамилията с уважително окончание сан. Ако трябва да се приближите и да се обърнете към седнал колега, ще трябва да коленичите, така че лицата да са на едно ниво.
В японските компании няма ИТ отдели, както и чистачи: всеки може да настрои или ремонтира офис оборудването.
7. Не е обичайно да обсъждате или да се карате на шефа, това винаги е наставникът на групата, който априори се радва на голямо уважение. Ако той покани служител да обядват заедно, той не може да откаже, дори и да си е донесъл храна.
8. На обяд пред тоалетните се извива опашка от хора, които искат да си измият зъбите. Това е задължителен ритуал, като почти всички служители на работното място разполагат със съответните консумативи.
Неща, които доказват, че Япония е страна от друга планета
9. Работният ден рядко завършва навреме, тъй като не е обичайно да си тръгвате преди шефа. И той също не бърза, защото е неприлично да свърши работа навреме. За японците е много важно да работят здраво и да не бързат да се приберат. Затова първият, който се осмели да си тръгне, винаги казва фразата „Много съжалявам, че си тръгвам преди всички“.