Замисляли сте се как се оформя цената на един самолетен билет? Вероятно не е толкова лесно колкото си мислите. Наш пилот посочи в детайли отговорът на този въпрос.
Българският пилот от "Луфтханза" Марио Бакалов, който и преди е публикувал любопитни материали по темата за полетите, отново разкри факти от "кухнята".
"Добре е да се знае, че цената на един билет няма нищо общо с разходите около полета. Цените на авиокомпаниите се основават на това, какво отделните клиенти са готови да платят. Цели отдели и компютърни системи се занимават със задачата да изчисляват на базата на много данни кога и на каква цена да предлагат място за съответния полет.
Важна роля играят празници, ваканции, време на деня или пък големи спортни събития както европейското по футбол или олимпиадата във Франция. Още по-сложно става, когато се изчисляват цените за полети с прекачване или пък между авиокомпании. Разбира се, целта винаги е една, да се постигне най-високата цена за дадено място и полет.
Авиокомпаниите се стремят да напълнят самолетите си, но не винаги пълният самолет означава задължително печалба.
Нека разгледаме разходите от грубо 25.000€ на един примерен полет от Щутгарт до Палма де Майорка и обратно с А320 и 162 пасажери, т.е. 90% запълване. Една трета от разходите са свързани със самото транспортиране на пътниците, значи около 50€ на човек. От тях 80% са за данъци и летищни такси.
Допълнително възникват разходи около теглото на пътниците, средно 3 литра на човек на час (спрямо празен самолет). В нашия пример това са още 11 евро.
Независимо дали има пътници на борда или не, когато самолетът е във въздуха той генерира разходи под формата на такси за излитане и кацане, за шум и вредни емисии, за обслужване и обработване на самолета (ground handling), за контроли за сигурност на летището и за керосин. Те са около 45% от оперативните разходи.
Освен изброените разходи има и фиксирани разходи, около 23%, които съществуват дори и самолетът въобще да не излети. Това са заплати за персонал, техническа подръжка на самолетите, но и капиталови разходи като лихви и амортизация на авиопарка, лизинг и застраховки. Освен това поддържането на администрация също струва пари.
При тези примерни разходи авиокомпанията започва да печели пари едва когато билетната цена мине средно 160€. Това може да бъде постигнато с микс от цени и действително рядко се случва пътници да са заплатили една и съща цена.
Как е възможно да се продават билети за 9.99€?
Все повече авиокомпании, особено нискотарифните, залагат на допълнителни продажби извън билетите и така успяват да финансират подобни цени. Това са услуги като резервиране на място, вземане на багаж, храна и напитки на борда и други. Дори някои от тях стават на практика принудителни за клиента. Приходите от такива услуги на американската нискобюджетна компания “Спирит" например достигат 50%. Допълнителни субсидии за използването на летища в структурно слаби региони (малки летища в отдалечени райони) допълват липсващите приходи от билети.
Общо взето авиацията е една силно конкурентна и регулирана индустрия с високи изисквания, но доста ниски маржове, печалбата за един билет варира средно между 5 и 8 евро."