Какви исторически тайни крие Черно море?

https://pochivka.blitz.bg/pateshestviya/kakvi-istoricheski-tayni-krie-cherno-more Pochivka.blitz.bg
Какви исторически тайни крие Черно море?

В Черно море има много потънали кораби, всеки със своя уникална история. Някои от тях отдавна са били обект на екскурзии, позволявайки на хората да се гмурнат в подводния свят и да видят тези бедстващи кораби. Други, макар и открити, остават на значителни дълбочини, недостъпни за изследване.

Напоследък в докладите за постиженията на подводните експедиции се появиха имената на неизвестни досега кораби, които бяха открити наскоро. Например, заслужава да се спомене параходът Веста, който по време на Руско-турската война от 1877 г. успя да устои на бронираната корвета на противника.

Адска сцена: Огромен крокодил излезе от водата с жена в устата

Все още обаче няма достоверна информация за съдбата на част от изчезналите в морето кораби и самолети. Понякога са известни само координатите на мястото на смъртта, а в архивите са запазени само разкази и доклади на очевидци. Въпреки години и дори десетилетия, изкарани в търсене, резултатите от подобни усилия остават неуспешни.

Един от най-ярките примери е товаро-пътническият кораб "Армения". На този ден, 7 ноември, той тръгна от Ялта, транспортирайки ранени войници и хора, които се опитваха да напуснат опасната зона. Според доклада три часа и половина след отплаването корабът е бил атакуван от немски торпедоносец. Едно от торпедата удря носа на кораба и "Армения" потъва само за няколко минути.

Точният брой на убитите не е известен - около пет хиляди. Осем души са успели да избягат. Мнозина търсиха упорито „Армения“. Преди 12 години американецът Робърт Балард се спусна на дъното на предполагаемото място на гибелта на кораба и откри известния "Титаник".

Но неговият кораб, „натъпкан“ с най-чувствителната технология, не „намери“ потъналия параход. Нищо - дори отломките, които може да са били разпръснати по дъното. Най-вероятно, смятат експертите, мястото на смъртта е посочено неправилно.

Мъж влезе в затвора заради обиден надпис на стената на храм

Легенди са се развили около изчезналите по време на войната кораби и никога не са били намерени. Например за немския транспорт "Кларисън" - той така и не стигна до бреговете на Румъния. И според слуховете трябва да лежи на морското дъно някъде близо до нос Тарханкут. И той транспортира в трюмовете си предполагаеми съкровища, плячкосани от музеи в Крим и Краснодарския край.

Между другото, водолази казват, че след войната жителите на села близо до Евпатория са открили парчета бродирани със злато тъкани след бури - може би например колекция от традиционни кримски облекла или одежди на свещеници от ограбени църкви може да е била пренесена на някои потънал кораб.

Между другото, преди няколко години една от тези легенди беше разсеяна, когато беше открит изчезналият транспорт "Boy Feddersen". Преди войната се казваше „Харков“, два пъти умира и два пъти е реанимиран. Първият път, през 1933 г., по време на буря той просто беше разкъсан от товар набъбнали зърна в трюма. Носовата част беше спасена, а севастополските корабостроители възстановиха кораба.

През 1941 г. корабът потъва след бомбардировка в Николаев. Възстановен е от германците, но е потопен през 1944 г. от съветски самолети. Експедиция от Черноморския център за подводни изследвания го откри на дълбочина 95 метра. Според заместник-директора на Черноморския център за морски изследвания Виктор Вахонеев корабът не е превозвал златни кюлчета, антики, секретни оръжия или нещо, с което според слуховете е бил „натоварен“.

Мистериозни изчезвания са се случвали и в съвременната история на Крим. Така в нощта на 27 срещу 28 септември 1996 г. малкият риболовен сейнер „САОР-3“, тръгнал от Севастопол, престана да се появява. Корабът просто изчезна, сякаш никога не го е имало. Няма следи от катастрофа: маслени петна, отломки. Седмица активно търсене не даде резултат; беше известно, че когато връзката беше загубена, корабът беше на нос Лукул.

Скоро медиите предлагат най-невероятните версии на случилото се: корабът е отвлечен от пирати; арестуван е за контрабанда в Истанбул; екипажът и корабът се насочват към бреговете на България или Румъния...

Всички предположения бяха тествани. Дори смъртта на кораба от евентуално попадение от ракета или снаряд – в деня на изчезването на кораба руският Черноморски флот провеждаше учения. Тази версия беше незабавно опровергана: ученията се провеждаха на 80 мили от нос Лукул, а районът, където се провеждаха, беше отцепен от военни кораби. Но дори и някоя ракета да се е „заблудила“, тя не би могла да причини значителни щети на кораба, тъй като е без бойна глава.

Повече или по-малко правдоподобно предположение се появи две години по-късно, когато сейнерът-траулер "Буря" загина недалеч от същия нос Лукул. Можеше да изчезне в действие точно като SAOR-3, ако не бяха две обстоятелства.

Първо оцелява свидетел, готвачът на кораба. Той каза, че когато корабът вдигнал трала, в мрежата можело да се види чужд предмет - „голям черен варел“. Капитанът на кораба дори успя да каже, че и преди тук са били вдигани такива „бъчви“. И тогава имаше експлозия. Освен готвача, спасено е и корабното куче, което се е качило на плаваща дъска.

Второто обстоятелство е, че е било през юли, когато водата е топла и няма бури. Затова оцелелите изчакаха да се приближи корабът, който се насочва към мястото на бедствието.

Между другото, 1996 г. се оказва щедра на морски бедствия. На 31 октомври МИГ-29 на ВВС на Украйна излетя от военно летище в село Кировско. И той не се върна. Връзката прекъсна някъде над морето. Повече от три седмици не се знаеше нищо за съдбата на самолета, дори се предполагаше, че пилотът може да е заминал за Турция. Но тогава в морето, близо до Евпатория, бяха открити останките от самолета.

Какво точно се е случило, остава неизвестно, дори не са се опитали да извадят „черната кутия“, твърде голяма е била дълбочината – около 800 метра, на мястото на предполагаемата самолетна катастрофа.

През последните няколко години имаше много известни открития край бреговете на Крим: те включват „изчезнали“ и отдавна неоткрити кораби, самолети и подводници. И тези, чиито координати на смъртта бяха известни. И кораби, станали жертва на стихията - от древността до началото на 20 век.

Горещи

Коментирай