Корабокрушението, от което се роди цяла държава

Корабокрушението, от което се роди цяла държава

Изостаналият екипаж си направил лагер сред пясъчните дюни на брега и, използвайки изхвърлена от морето дървесина, си издигнал малко укрепление, което нарекли Занденбурх

На 16 януари 1647 година флотилия от три холандски кораба – “Nieuwe Haerlem”, “Olifant” и “Schiedam”, напуска Батавия, което е днешна Джакарта, за да се завърнат в Нидерландия.

Корабите били богато натоварени със стоки от Изтока. По пътя ги застигнала буря, която ги разделила. Останалият сам “Nieuwe Haerlem” стигнал до Тейбъл бей на 25 март 1647 година, където останал заклещен в плитките води.

Призрачното село на един хвърлей от Дубай, унищожено от зъл джин ВИДЕО

Тъй като товарът му бил ценен – най-вече подправки, платове, китайски порцелан и индиго, капитанът на кораба наредил на млад търговец – Линдерт Янсен, да остане на кораба с 60 души екипаж, които да се грижат за стоката докато по-голяма флотилия не дойде и не ги прибере у дома.

Изостаналият екипаж си направил лагер сред пясъчните дюни на брега и, използвайки изхвърлена от морето дървесина, си издигнал малко укрепление, което нарекли Занденбурх – „пясъчен замък“. Мъжете се изхранвали с риба, уловена в река Диеп, пингвини, пингвински яйца и корморани, уловени бизо до остров Робен.

Разменяли добитък и прясно месо с местното племе коикои. Отглеждали зеленчуци.

Янсен и неговите хора останали на нос Добра надежда около година преди да бъдат прибрани от кораби у дома.

В Нидерландия Янсен написал подробен доклад до холандската источноиндийска компания, в който препоръчва на носа да бъде създадена станция за провизии, където корабите лесно могат да презареждат преди да продължат пътя си за Индия.

В доклада той посочва стратегическото място на носа, плодородната почва, изобилието от риба и животни, наличието на дървесина, необходима за поправка на корабите, и най-важното – дружелюбността на местните към чужденците.

Директоратът на компанията одобрил плана и през 1652 година изпратил Ян Антонишоон ван Рибек, който бил от флотилията, спасила Янсен и екипажа му, да създаде станция за презареждане на носа („кейп“ в превод е "нос"), съобщава Amusing Planet.

На 6 април 1652 година пет кораба отплавали за мястото, което по-късно щяло да стане Кейп Таун.

С времетп Кейп станал дом на голямо население, известно като „свободните граждани“. Т ебили бивши служители на компанията, които получили разрешение да се пенсионират на отвъдморските холандски територии като независими фермери.

Броят им нараствал и заселниците навлизали все по-навътре в сушата. Обработваемата земя нараствала, а работната сила не достигала. Холандските моряци започнали да доставят хиляди роби към процъфтяващата колония от Индонезия, Мадагаскар и части от източна Африка.

Колонистите постоепенно завзели цялата земя, принадлежаща на местното племе коикои като започнали война с тях. Освен от войната, много хора от племето загинали от епидемии, донесени от европейците. Малкото останали племена поддържали своята независимост, но ммнозинството коикои се хванали на работа при колонистите.

След британската инвазия в Капската колония в началото на 19-и век холандските заселници изоставили земята си и мигрирали във вътрешността на Южна Африка, където създават т.нар бурски селища.

Откриването на диаманти и злато в края на 19-и век засилва натиска на британците да установят контрол над тези земи, което води до серия конфликти, известни като Бурски войни.

Изходът на войните води до създаването на Южноафриканския съюз през 1910 година. Това е самоуправляващ се доминион на Британската империя, който предшества днешна Южна Африка.

Чак през 1961 година, обаче, Южна Африка става напълно независима република.

Д-р Бруно Верц – холандски морски археолог, започва през 2016 година претърсване на района, където смята, че се намират останките на кораба “Nieuwe Haerlem”.

6 страни, за които сте чували, но не знаете нищо за тях

Намерени са няколко предмета от различни епохи. Сред тях е огърлица, направена от мед, за която се смята, че е израоте от коикои и вероятно е разменена с оцелели моряци от кораба.

Верц смята, че корабът се намира под приливния плаж или в много плитка вода в основата на плажа близо до Риетвлей. Въпреки че около Тейбъл Бей има десетки потопени кораби, археологът вярва, че “Nieuwe Haerlem” може да бъде разпознат по местоположението и факта, че корпусът му не е бил обкован с месинг.

Харесайте pochivka.blitz.bg и във Фейсбук, където ще намерите още много полезни и интересни четива за всеки!

Коментирай