Нищо не сте видели от България, ако не сте посетили поне веднъж това култово място

Нищо не сте видели от България, ако не сте посетили поне веднъж това култово място

Поради ерозията на скалата и лошото състояние на фигурите, останалите елементи от композицията са спорни и нееднозначни

Един от най-големите символи на България е Мадарският конник. Представлява изсечен в скалата барелеф, намиращ се на 23 метра от основата й. Неговите размери са 3,1 метра ширина и 2,6 метра височина.

Разположен е до село Мадара, на около 20 км от град Шумен. Това е единственият скален релеф в Европа. Този забележителен паметник се състои от три фигури -  конник, куче и лъв. Конникът е в реален размер и е разположен най-високо.

Облечен е в дреха до колене, стои върху седло с високо облегало и десният му крак е пъхнат в стреме. Под предните крака на коня е разположен легнал лъв, а зад коня е изобразено тичащо куче, пише "Стандарт".

Поради ерозията на скалата и лошото състояние на фигурите, останалите елементи от композицията са спорни и нееднозначни.

Уникалните вековни секвои и крепостта край Кюстендил

Три са догадките какво държи конникът в лявата си ръка: кана с вино, ловджийски рог или поводите на коня. Още се спори дали ездачът е с наметало или с калъф за стрели

Повечето изследователи смятат, че лъвът е прободен от копието, но има и такива, които твърдят, че то не се забива в него. Някои учени дори откриват в композицията орел и змия.

В скалата са изсечени три надписа на гръцки език, отнасящи се до събития от българската история от началото на VIII до първата половина на IX век.

Най-старият надпис е от управлението на кан Тервел и разказва за помощта, която владетелят оказва на византийския император Юстиниан II Носоотрязания при връщането му на престола в Константинопол.

Това са най-удивителните хижи в България

Забележителният скален релеф от ранното Средновековие е за първи път е описан през 1872 година от Феликс Каниц. Датировката, както и самоличността на конника все още са спорни.

В подножието му са открити пещера с артефакти от тракийската епоха, българско езическо светилище с каменен надпис на бог Тангра, както и малка църква.

Тези факти ясно показват, че мястото около паметника представлява стар култов център, използван през различни епохи, което прави датирането на паметника още по-сложно.

Някои учени свързват барелефа с тракийската култура и смятат, че на него е изобразен тракийски конник, особено популярен сред местното население през Античността.

Позовавайки се на стареенето на камъка, други изследователи предполагат, че лъвът в релефа е изсечен по-рано от кучето, а конят е преправян във времето.

Според тях композицията е променена при управлението на Тервел, превърната е в ловна сцена и след това са добавени надписите и ловното куче, което е типично за такъв сюжет.

Съществуват дори мнения, че конникът изобразява персийския владетел Дарий или древноиранския бог Митра.

Най-популярната хипотеза обаче е тази за българския произход на скалния барелеф.

Опирайки се на стилистични характеристики и на информацията от надписите, повечето учени са убедени, че край Мадара е увековечен някой от българските канове - Тервел, Крум или Омуртаг.

Част от тях намират сходства с тюркски художествени традиции и сюжетни линии, други пък се аргументират с приликите на подобни изображения, характерни за персийското изкуство.

Техни колеги, подкрепящи теорията за българския произход на паметника
предполагат, че ездачът може да не е конкретен кан, а събирателен образ на българския триумфиращ владетел или дори бог Тангра.

Засега най-много поддръжници намира становището, че конникът представя кан Тервел и се възприема като символ на българската държавна мощ и самочувствие на нейните владетели.

Харесайте pochivka.blitz.bg и във Фейсбук, където ще намерите още много полезни и интересни четива за всеки!

Коментирай