От герой до без работа: втори пилот, участвал в аварийно кацане, беше уволнен

Въпреки че през 2024 г. започва процес по преквалификация и преминава симулаторно обучение, наземна подготовка и психологически тестове, той е признат за медицински негоден за полети

https://pochivka.blitz.bg/pateshestviya/ot-geroy-do-bez-rabota-vtori-pilot-uchastval-v-avariyno-kacane-beshe-uvolnen Pochivka.blitz.bg
От герой до без работа: втори пилот, участвал в аварийно кацане, беше уволнен

Вторият пилот Едуард Семьонов, участвал в аварийното кацане на Airbus A320 на пшенично поле в Новосибирска област през септември 2023 г., бе официално уволнен от авиокомпанията „Уралски авиолинии“. Самолетът е изпълнявал полет от Сочи до Омск, когато се е наложило екипажът да предприеме аварийно приземяване поради отказ на хидравличната система.

На борда са се намирали 161 пътници и 6 души екипаж, като няма пострадали. Всички са били успешно евакуирани с помощта на надуваемите пързалки. Първоначално действията на пилотите бяха приветствани, но по-късно инцидентът стана обект на по-обстойно разследване.

От герои до без работа

След аварията Семьонов не е успял да се върне към летателна дейност. Въпреки че през 2024 г. започва процес по преквалификация и преминава симулаторно обучение, наземна подготовка и психологически тестове, той е признат за медицински негоден за полети

От авиокомпанията му е предложена алтернативна работа на земята, но той отказва. На 20 март 2025 г. е официално уволнен.

През това време, за да издържа семейството си, Семьонов започва работа като таксиметров шофьор и товарач. В интервюта за западни медии споделя, че се хваща за всяка възможност, за да осигури прехрана за децата си.

Натиск върху екипажа и пропуснати решения

Според публикации в The Guardian, Aviation Week и BBC News, инцидентът извади наяве по-дълбоки проблеми в руската авиация. Един от ключовите въпроси е защо пилотите не са избрали по-близкото летище в Омск, където биха могли безопасно да кацнат. 

В документите от разследването се посочва, че екипажът се е опасявал от негативна реакция от страна на ръководството, ако това доведе до забавяне на следващи полети или допълнителни разходи за авиокомпанията.

В крайна сметка самолетът е приземен успешно, макар и в нелек терен. По-късно става ясно, че хидравличното налягане е било достатъчно, за да се освободи колесникът още при подхода към Омск — решение, което е можело да предотврати по-рискованото удължаване на полета до Новосибирск.

Самолетът – оставен в полето и разглобен

След инцидента Airbus A320 не е върнат в експлоатация. Вместо това машината остава на мястото на кацането в продължение на месеци. По информация от CNN корпусът на самолета е бил постепенно разглобен и нарязан, за да бъде изнесен от полето.

Поредна авария за авиокомпанията

Това не е първият подобен инцидент за „Уралски авиолинии“. През 2019 г. техен Airbus A321 извършва аварийно кацане в царевично поле край Москва, след като ято птици поразява двигателите при излитане. Тогава действията на пилотите са сравнени със „Чудото на Хъдсън“ и получават международно признание.

В случая от 2023 г. обаче реакцията е различна – не само заради допуснатите грешки при управлението на ситуацията, но и поради по-широките критики към системата за подготовка и управление на екипажите в руската гражданска авиация.

Горещи

Коментирай