Пътуването с теснолинейката по маршрута Септември-Добринище влезе в класацията за десетте най-добри пътувания с влак в Европа, направена от престижното британско издание The Guardian.
В статията се посочва как малкият железопътен град Септември, появил се при строежа на железопътния маршрут от Виена до Истанбул, е началната точка за пътуване с теснолинейка към вековните български хълмове.
Малко известен е фактът, че „Трансродопската” железопътна линия е рядко свидетелство за българския строителен гений. Строена на шест етапа - между 1921 и 1945 година, през много тежък планински терен с дължина 125 км, тя е и действащ паметник на техниката.
Единствен за родопчаните от селата високо в планината транспорт, тази линия има и безценни човешки измерения. Известена е още като „Алпийската железница на Балканите“, на 1267 метра надморска височина гара Аврамово е най-високата гара на Балканите.
Най-красноречивото доказателство за значимостта на това наследство е фактът, че прочутото 4-етажно трасе в участъка Св. Петка – Аврамово – Черна Места и сега се преподава в най-престижните политехники, като образец на съвършено проектно решение.
Пътешествие по легендарната Транссибирска железница - приключение за цял живот
По северния планински склон (от Св. Петка към Аврамово) линията преодолява геодезическа височина от 224 м чрез изкуствено развитие с дължина от 9,8 км, наситено с множество инженерни съоръжения - тунели, мостове, водостоци, подпорни стени.
Само тунелите са 17 броя, като най-дългият от тях (314,3 м), с пореден № 32, е разположен непосредствено преди гара Аврамово.
Трасето по южния склон с посока към гара Черна Места е не по-малко живописно: тук - при тунели №33 и 34, железопътната линия описва т.н. „покрита шестица“, а малко по-надолу чрез тунел №35 и известната „откритата шестица“.
Макар, че проектирането на този забележителен участък се е случило относително скоро - само преди 80 години, ние не знаем със сигурност кои са авторите на проекта.
Това са били инженери от тогавашното отделение „Поддържане“ в Главна дирекция на БДЖ, скромни хора, които са нямали усещането, че създават нещо с наистина изключителна инженерна стойност.
Отвъд изключителните технически характеристики и социална значимост за местните жители, богатството й надхвърля балканските и европейски измерения.
Десетилетия наред, тя е търсен туристически обект и международно призната дестинация от хора от цял свят с интереси към историята, културата и природата.
Да пътувате в индийски влак, Втора класа! Никога няма да го забравите
На нейната територия са снимани исторически и игрални филми, множество любителски и документални чуждестранни късометражни продукции. „Трансродопската” железопътна линия свързва Горнотракийската низина с три планини - Западни Родопи, Рила и Пирин.
Собствената й история, мястото и ролята й в живота на общността, както и възможността за атрактивен туристически достъп до гореописаните обекти и до много други с национално значение са принос към световното богатство.
Железопътната линия Септември – Добринище, вписана чрез множество инженерни съоръжения по неповторим начин в гънките на Родопите, е гордост за всяка железопътна инфраструктура.