Западна Европа преживява невиждана гореща вълна. Днес градусите във Великобритания надхвърлиха 40 градуса по Целзий, но се очаква те да скочат до 42.
Синоптиците предупреждават, че невижданите жеги ще дойдат и насам в следващите няколко дни.
Властите на Стария континент съветват хората да се въздържат от ненужни пътувания и много хора работят от вкъщи. Някои училища са затворени, а горещината оказва натиск и върху здравната система.
Но има места, където горещините са ежедневие. Те са приспособили своята инфраструктура и начин на живот към високите температури. Как са успели да го постигнат?
Не се живее! 10-те най-горещи големи града в света
В Австралия, например, няма праг за високи температури, след който училищата да затварят. Вместо това училищата се стремят да осигурят безопасност и комфорт на учениците. Много стаи има климатици, а други разчитат на различни мерки, съобщава Би Би Си.
Това включва използването на вентилатори, промяна в правилата за обличане, създаване на пространства с по-добра вентилация, насърчаване на учениците да си носят бутилки с вода. Навън се препоръчва те да стоят на сянка.
В средата на деня се избягват часовете по физическо възпитание. В Нов Южен Уелс властите препоръчват часовете по спорт да се насрочват за сутринта, а плувните събития – вечерта.
Разбира се, нещата стоят различно, ако училищата са в зона с опасност от горски пожари.
В момента максималните температури в индийската столица Делхи са около 38 градуса по Целзий – доста по-ниски от рекорда от 49,2, регистриран в средата на май. Но там нямат спокойствие. Слабите валежи и високата влажност направиха така, че градусите в града да се усещат като 56 в понеделник.
Когато жегата настъпи, хората са съветвани да пият много течности и да остават на закрито. Тези, които все пак трябва да излязат, най-добре да ползват личните си коли или таксита с климатици, ако могат да си го позволят.
През последните две десетилетия пътуването в града се е подобрило значително с въвеждането на метрото. С изцяло климатизирани вагони и охладени станции, то е предпочитано средство за транспорт.
В същото време железопътната мрежа, която е гръбнакът на индийската икономика, работи сравнително добре през лятото. Релсите са поставени на разстояние, което им позволява да се разширяват, когато градусите скочат над 40.
Средната температура в по-голямата част от Нигерия е 34 градуса по Целзий, така че там по-често е горещо, отколкото хладно. Реакция като тази, която в момента Европа има на горещата вълна, би имало, ако тук температурите паднат под 15 градуса по Целзий.
Затова много от местните не разбират защо в части от Европа се затварят училища, а хората са съветвани да останат на закрито при температури, с които повечето от тях трябва да живеят през по-голямата част от живота си.
И все пак, когато стане наистина горещо, в щати като Сокото и Борно, между февруари и април преди да дойде дъждът, хората спят на открито, за да избягат от жегата, останала между стените, а някои си изливат кофи с вода на матраците преди да си легнат.
Но по изгрев те отново са навън – децата на училище, а повечето възрастни – във фермите под парещото 40-градусово слънце, което може да трае с дни.
Испанците са по-скоро свикнали с високите температури, поне в южните и централните части от страната. Много дребни предприемачи отварят сутрин, след което следобед имат дълга почивка и отварят чак привечер.
Защо самолетите не летят в голяма жега и полетът ви може да пропадне
Тази практика не е само заради жегата, но също така прави работния ден по-поносим. По същия начин склонността на испанците да се социализират късно вечер, след 22 ч, или по-късно, означава, че те излизат, когато температурите са спаднали.
Около 36% от домовете на испанците имат климатици. В печално известния с жегите си град Севиля този процент е 73, но спада до 1 в хладните северни градове Витория и Луго.