В момента Китай има една от най-впечатляващи високоскоростни железопътни мрежи на Земята и не показва признаци на забавяне.
Тъй като тяхната мрежа достига до далечните краища на земята, Пекин може да насочи погледа си към още по-далечна дестинация.
Според съобщенията, Китай иска да построи 13 000 километра високоскоростен влак, който ще пътува от континентален Китай, през Сибир до Източна Русия, под Берингово море до Аляска, през скалистите върхове на канадския Юкон и Британска Колумбия, в САЩ.
Приключение, запазено само за най-смелите
Веднъж построен, международният супербърз влак може да бъде разширен до всяка част на Америка.
Колко струва такова странно предложение? Цели 200 милиарда долара.
Плановете се появиха през 2014 г., когато няколко новинарски издания цитираха доклад на Beijing Times, в който се очертават планове за изграждане на супертрасе с дължина 8 000 мили. Линията ще се нарича "Китай-Русия-Канада-Америка" и ще се простира през всичките четири нации, свързвайки ги заедно с търговията, туризма и икономическия просперитет. Разтягането през Берингово море също ще изисква подводен тунел, който ще бъде четири пъти по-голям от Ламанша и ще има много по-мощна технология.
По това време китайските инженери твърдяха, че вече са в преговори с Русия за стартиране на маршрута, което те бяха убедени, че е осъществимо с настоящите технологии.
През 2018 г. Китай одобри първия в света подводен влак, който ще се движи на национално ниво от Нингбо, пристанищен град близо до Шанхай, до Джошан, архипелаг от острови на източното крайбрежие. Покривайки част от 77 км (47,8 мили) от почти изцяло новопостроената жп линия, новото трасе ще включва 16,2 км подводен участък. Това ще бъде влак Маглев, който се движи над магнитен коловоз, докато се движи с висока скорост, а строителството е в ход по амбициозния проект.
Въпреки че този тунел е значително по-малък от тунела под Ламанша, добавянето на влак стрела, който минава през него, носи нови предизвикателства в строителството. Въпреки че малко се знае за напредъка на линията Китай-Русия-Канада-Америка, някои спекулират, че линията Нингбо-Джоушан може да бъде един вид тест за много по-голям проект.
Безценни съвети какво да не ядем в Египет
Как стоят нещата в САЩ? През 2020 г. правителството на САЩ одобри огромна железопътна линия от 2570 километра, свързваща Съединените щати и Канада, от Аляска до Алберта. Линията за 22 милиарда долара беше голям скок за железопътната мрежа на САЩ, която досега изоставаше от другите нации. С бързо разрастващата се влакова мрежа на Китай, известната мрежа на Япония и други нации, които напредват в своите начинания, Съединените щати сега са в челните редици на железопътните иновации.
За съжаление, колкото и впечатляващо да звучи линията Китай-Русия-Канада-Америка, тя изглежда е задържана засега. Експертите критикуват предложението като икономически излишно, като казват, че самолетите и товарните кораби са по-евтин вариант за търговия.
Независимо дали е вярно или не, напрежението между световните суперсили означава, че подобно сътрудничество - което ще доведе до най-скъпия мегапроект в световната история - засега може да бъде само мечта.